torsdag 13. mars 2014

Løpetid, meldings- og sportrening...

Emma fikk jo løpetid på 1 års dagen sin, den 4 mars... Og dermed trener vi på spor nå, samt litt meldingstrening.
På sporet holder vi fokus på gjenstander ennå. Varierer på korte spor med mange gjenstander og noen litt lengre med færre gjenstander. Både utenfor sporet og i sporet legger jeg ut noen "nye" typer gjenstander, feks solbriller, kalkulator, nøkkelring, teltplugg i metall, plastdingser osv... Mange av de er trent på utenom sporet for å venne henne til alle slags rare ting.
Prøver å bruke gjenstandene kun en gang eller to, før de legges til side for ei stund (2-3 uker), for så å tas fram igjen. Dette for at det ikke skal lukte altfor mye av dem.
Ift meldingstreningen, så har jeg hatt en pause fra den og trent masse på frivillige innkomster, både i lydighet og med felt/sporgjenstander tatt fra bakken i nærheten av meg (men i ulike vinkler fra meg, feks bak, til begge sidene, på skrå, osv).
Da jeg sist lørdag prøvde meldingen igjen, var innkomsten med bittet blitt sååååå mye bedre, helt uten bruk av kommando (utenom en gang der vi hadde litt forstyrrelser) og hun holder fint til jeg sier "vis". Tok en test og sendte mot figurant, hun tok bittet, men ble stående litt og se på figuranten, men kom da jeg ropte. Da så jeg hva vi ikke hadde trent på, nemlig å ta bittet med baken mot meg, slik at hun etter å ha tatt løsbittet, måtte snu seg og løpe inn. Jeg kunne sikkert bare ha fortsatt å rope, så hadde hun tatt poenget, men nå vil jeg jo helst ha alt ifm meldingen, helt frivillig/dvs uten hjelp fra meg...  Dermed bestemte jeg meg for å ta 20 stk repetisjoner der Emma er hos figuranten og må ta bittet bak denne, slik at hun må snu seg og deretter løpe til meg for så å få påvise. I skrivende stund har jeg fått i alt 16 repetisjoner siden søndag, på 3 ulike steder, så de siste er nok på plass ila denne helga. Etterpå vil jeg teste ut med å sende mot figuranten og se om 20 repetisjoner var nok, eller om jeg må ha flere... Parallelt med dette øver jeg på å bruke skåla som "figurant" og da får jeg øvd mye på å vente på rett konmando.

Sol og deilig vårvær! Her fra lufteturen før treningen starter onsdag 12 mars:


Så fin kveld var det! Dette er tatt under Ninas overværsøkt:

Onsdag var lag 2 i Melsheia og jeg var tidlig ute og kjørte et annet sted enn oppsatt for å lufte, pga løpetiden... Møtested var nemlig rett i lysløypa med både mye folk og hunder ute i finværet!
Fikk også lagt et lite spor med 6 gjenstander i der.

Så kjørte jeg opp til resten. Jeg fikk lagt ut et kort spor med 7 gjenstander (og med krysning), et litt lengre spor ( 200 m) med grusvei innvolvert, med kun 2 gjenstander og et felt (korridor) med to "nye" gjenstander.

Jeg fikk tatt alt sammen før det ble mørkt, herlig med lysere kvelder. På to av gjenstandene, i starten på det korte sporet, måtte jeg holde igjen fordi hun ville gå forbi. Men resten var bra, selv om hun nøler litt før hun kommer noen ganger. Det går framover. Skal etterhvert nå legge litt mer lengde og færre gjenstander for jeg så denne kvelden, at i det lengste sporet, tok hun de to gjenstandene helt perfekt. Så kan jeg heller skjule dem litt bedre.
Her hadde vi i tillegg forstyrrelser i form av turgåere på grusveiene, samt at hun har løpetid, men ingen av delene distraherte henne, og det er bra. Men har jo sett at motivasjonen for spor er enorm, så jeg forventet ikke at det skulle bli problemer.
Korridoren gikk også bra, hun fant et par solbriller og en teltplugg i metall og kom rett inn med disse. Det er første gang disse ligger i feltet, men jeg har brukt dem i treningen av gjenstander utenfor feltet.
Slike ting som kan tygges i stykker, eks lypsyl, kulepenn, lokk ol, så jeg tidligere at hun fikk tendenser til å tygge på.
Så disse trenes det med men kun utenfor felt/spor. Da gir jeg henne den rett i munnen og klikker så raskt som jeg  bare kan, før hun rekker å ta et tygg. Etpar repetisjoner av det, så legges den på bakken rett ved meg. Klikker med en gang hun tar den, før hun rekker å tygge. Så økes tiden litt og litt før jeg klikker/belønner og nå kan hun komme mot meg og på plass fra etpar meter uten å tygge. Her bruker jeg kun godbiter for ikke å få henne altfor gira - for da kommer tyggingen, også hvis avstanden blir for stor (som f.eks i et felt eller i sporet) - ennå ivertfall!

Til slutt fikk vi også øvd på melding, som beskrevet over. I lysløypa var det jo lys, så vi fikk 4 gode repetisjoner selv om det kom/gikk folk forbi. Ventet til de var forbi oss da, men allikevel så var det nytt med så mye forstyrrelse. Hadde det blitt vanskelig for henne, er det jo bare å gjøre det enklere, f.eks ved å trene på trinn 1 - sitte hos meg med bittet og vente på kommando. Forstyrrelser er ingen grunn til ikke å trene ivertfall, så lenge man klarer å legge lista etter hunden. Og så blir hunden vant til forstyrrelsene og det er jo også helt greit :-)

Ingen kommentarer: