lørdag 22. mars 2014

Spor, felt,meldingstrening, vind, regn, kaldt, snø, lyn og torden...

Det var ivertfall nok vær denne lørdagen... Brrr... vinteren tok en snartur innom. Det var rett og slett ufyselig.
Men gale som vi er, trene må vi... og Alsvik var et greit valg denne lørdagen. Her er skog så vi kunne få litt ly i pauser, men det ble ikke mange pausene. Våte og kalde og med snø og torden om hverandre, ble det en heller kort trening! Men du for en kvalitet vi fikk de få timene vi var der! :-)

Emma er jo helt i slutten av løpetiden nå, og jeg må si det har gått over all forventning. Merker ikke noe særlig på henne i det hele tatt. Har tørket opp en flekk fra gulvet... så hun har vært flink og vasket seg. Har ikke trengt å hatt på "bukse" eller noe slikt. Hun har løpt løs på tur hver dag (vel og merke steder der det er svært få andre mennesker/hunder). Vi har også trent både lydighet, spor, felt og meldingstrening i denne perioden og det eneste jeg har merket på henne er etpar dager der hun var litt mer enn vanlig opptatt med å snuse, men ikke når vi trente! Full guffe og fullt fokus på oppgavene. Herlig! Nå blir det "spennende" å se om hun blir påvirket av eventuelt innbilt svangerskap om etpar måneder, men jeg har mine tvil...

Tidligere i uka. Her sitter hun å speider (etter friere...?)

En smule nysgjerrig...


Denne lørdagen var planen å teste ut etpar ting i sporet samt få noen økter med meldingstrening. Vi har jo trent endel momenter i spor i det siste bl.a. å apportere alle slags gjenstander, samt at tidligere har vi trent på vinkler og retningsbestemmelse.
I dag ville jeg gi henne flere typer momenter i to forholdsvis lange spor. Ville sjekke ut ting vi har jobbet med men også gjøre noe helt ukjent.

I det første sporet fikk hun ca 30 m oppsøk. Slo fint der sporet var og valgte rett vei. Her hadde jeg merket alle gjenstander samt alle vinkler. I tillegg hadde jeg mot slutten lagt en felle som ville gjøre at hun mistet sporet. Jeg hadde gått rett fram og så stoppet jeg (hang opp ei sløyfe der så jeg skulle huske hvor det var...) og så gikk jeg tilbake en 5-6 meter og deretter ut  i medvindsretningen. Emma gikk rett til sløyfa der sporet stoppet og umiddelbart tok hun nesen opp og startet å sirkle. Veldig tydelig å se at her var det ikke noe spor videre. Dette er en fin øvelse å ta for å se hva hunden gjør når den får et sportap. Hun sirklet først på den ene siden og så på den andre, og hun fant sporet igjen og like etterpå lå slutten! Dette har Emma ikke prøvd tidligere og hun var veldig flink!
Også alle gjenstandene stoppet hun ved og apporterete helt frivillig, jippi!!!. Dette har vi jobbet veldig mye for å klare - nå begynner det å se virkelig bra ut! Vinklene gikk også flott - så dette sporet var jeg veldig fornøyd med.
Gikk direkte bort og tok spor nr 2. Det var så kaldt at jeg ville bare bli ferdig...
Her var oppsøket på ca 10 m og vi fikk forstyrrelser med folk og bål i gapahuken, samt at vi underveis i sporet fikk tordenvær. Emma er ikke redd, men jeg skvatt da det smalt skikkelig rett over hodet mitt...
I dette sporet hadde jeg ikke hengt opp merkebånd, verken i vinkler eller ved gjenstander, så det var litt en test for å se om hun klarer det nå.
Og de vanskelige/nye momentene var først et sted der jeg hadde tråkka rundt i en sirkel på 5-6 meter. Jeg hadde gått på kryss og tvers og lagt masse fert. Videre gikk sporet i en spiss vinkel bakover. Først sjekket hun ut all ferten/sporene rundt omkring. Jeg rygget litt bakover slik at hun også fikk dekket bak der "tøysesirkelen" begynte. Hun sjekket den ene siden nøye, men det var på andre siden utgangsporet gikk. Jeg viste henne en retning og da startet hun å søke på den siden også og da gikk det ikke lang tid før hun fant utgangssporet - viktig læring her er at selv om man mister sporet, så kan man alltid finne det igjen! Dette var også Isi sin styrke i sporet. Hun fant alltid sporet igjen, bare jeg hadde tid nok til å la henne sjekke.
Jeg hadde også lagt en gjenstand i en vinkel, også det var nytt. Det gikk kjempebra!
Så begge disse to spora viser at vi er på veldig god vei ift spor. Så nå tar vi en pause fra sporingen for å konsentrere oss mest om rundering igjen, ivertfall på NRH treningene.

Trente også en økt med melding. Det ble med den ene økta for det var så surt og kaldt at det rett og slett ikke fristet å holde på...
Men den ene økta med Morten som figurant ble bra! Vi er på grusen foran bilene.
Jeg starter med etapr apporteringer av bittet på bakken, inn til meg, sitt, klikk og belønning. Så noen repetisjoner der Emma er hos Morten og får bittet "bak" ham slik at hun må snu og komme inn til meg. Dette begynner å bli bra nå. Jeg har hatt noen flere repetisjoner  enn de 20 jeg først trodde var nok, men det går nok litt for mange dager mellom hver gang jeg får trent på dette. Jeg trenger ikke bruke lyd, men beveger litt på kroppen hvis det ser ut som om hun trenger det (feks når det kom folk på veien).

 En gang satte hun seg ikke ned og da avbryter jeg og tar på ny. Så to (eller var det tre) repetisjoner med full melding. De to første går kjempebra, hun snur raskt hos Morten og inn til meg. Den siste der fikk hun forstyrrelser i et par med barnevogn. Men hun tok bittet da jeg sendte, men hun stoppet litt opp da hun så dem litt oppi veien men kom så fint inn. Her satte hun seg ikke, men denne gangen sa jeg "vis", både fordi hun stod stille og ventet på viskommando, men også fordi jeg var fornøyd med at hun kom inn til meg selv med forstyrrelser. Men det må ikke bli for mange slike "billige" runder. Jeg er rimelig streng på det, men er overbevist om at på lang sikt er det bedre å være streng nå og få en pålitelig melding. Folka kom nærmere og jeg tenkte det var en fin anledning til å trene på forstyrrelser, MEN på et litt enklere plan enn "full melding". Så Morten holdt henne og hun kom inn og på påvisningen var folka rett ved siden av Morten. Han oppfattet sikkert at hun kastet et blikk på dem, og gjorde det helt rett da og gav en lyd når hun var på vei ut mot ham. Da fikk hun igjen fullt fokus på ham og fikk belønning.
Tok også etpar slag inni skogen, noe som vanligvis er litt vanskeligere pga spennende lukter. Da gikk jeg tilbake til å holde hos meg, ta opp fra bakken og komme til meg og så ut på påvisning, før Morten holdt og hun skulle ta bittet hos ham og komme inn.
En gang mistet hun fokus og stoppet og snuste på bakken, men da avbrøt vi og tok på nytt, og en gang satte hun seg ikke og da måtte hun også gjøre det om igjen.
Det går framover også med meldingstreningen, men jeg har det ikke travelt og jeg går ikke videre før jeg er 100% fornøyd med trinnet vi er på. Det er også greit å veksle mellom de ulike trinna alt etter "vanskelighetsgraden" i terreng/forstyrrelser ol.
Den største utfordringen med meldingstreningen, er at det ikke blir trent på hver dag. Det kan gå flere dager mellom hver gang jeg får trent med figurant, og da går selvsagt læringen litt seinere. Bruker jo skåla med godbiter i, men det er jo bare på det første trinnet man kan bruke den (hente bittet fra bakken, sette seg på plass og vente på kommando).
Gro er heldigvis med på tur noen dager og da er hun figurant. Men når løpetiden er over skal jeg prøve å få kommet meg litt rundt på ulike LP treninger og gjøre det der :-)

Her er en kjekk video av meldingstrening.
Det er omtrent slik jeg har lært inn meldingen, med litt "lokale tilpasninger"...
Moment for moment og til slutt hele kjeden, veldig gøy å gjøre det på denne måten.


Ingen kommentarer: