søndag 23. november 2014

Fastbittmeldingen blir bedre og bedre

Lørdag i Vigreskogen. En ganske kald dag, men opphold og noe vind.  Vi var 4 stk i "Lilleskogen".
Det er fremdeles fastbitt som er hovedmålet, men jeg varierer funna med både løsbitt og direkte belønning.

I dag hadde jeg skrevet ned hvordan figurantene skulle være... dvs om de skulle bruke løsbitt, fastbitt, rett i belønning og om de skulle være liggende eller sittende. På det stadiet vi er nå, med varierende meldingsmåter og ulike posisjoner på figurantene, så synes jeg det er enklere å tenke gjennom dette hjemme, og da også enklere å holde seg til planen og faktisk se om planen fungerer. 

Slik så planen min ut:
1. økt:
- løsbitt, liggende figurant
- direkte belønning, liggende figurant
- løsbitt, liggende figurant
- fastbitt, sittende figurant
- fastbitt, liggende figurant (ligge på siden/halvliggende...)
- fastbitt, liggende figurant (ligge på siden/halvliggende...)

Dette gikk supert! Emma jobbet bra, tok riktig nok litt av i starten (løp villmann), her inni den lettløpte Lilleskogen, men hun fant alle og gjorde som forventet ift meldingene!!!Hun tok seg en liten suss på dem, når figurantene var "halvliggende", da var fjeset nede på nesten bakkenivå..., fristende for en glad flat..., men dette går seg nok til etterhvert.

2. økt:
- fastbitt, sittende figurant - gav henne en liten lyd fra figuranten, slik at hun ikke skulle løpe villmann i  skogen igjen... det er jo meldingen vi jobber med nå. Dette ble en mye bedre start enn økt 1, hun løp nå omtrent rett på figuranten
- fastbitt, sittende figurant - denne endret jeg til liggende figurant, liggende på magen med hodet ned - fordi de liggende i forrige økt gikk så bra...
- fastbitt, liggendehelt ned
- fastbitt, liggende helt ned
- Direkte belønning, liggende figurant
- fastbitt, liggende helt ned

Denne økta gikk også veldig bra! Er spesielt fornøyd med at hun tar fastbittet selv om hun på slaget før, fikk direkte belønning!
Innkomsten er bra, hun hun holder fast bittet helt inn, enten det er løsbitt eller fastbitt. Det at jeg var så streng tidlig i innlæringen og ikke tillot henne å påvise hvis hun slapp bittet, har jeg mye igjen for nå. Hun holder fjellstøtt.
Jeg fokuserer ikke så mye på å si "slipp" men lar henne fremdeles løpe på påvisning med bittet i munnen, også fastbittet. Så jeg må huske å si til figurantene at de må ta ut bittet før de belønner/kaster ballen.
Etter at jeg for noen uker siden la om til "kom rundt innsitt", er det mye enklere å få henne i ro ved min side, før jeg sier "vis". Jeg tester ut innimellom og sier ikke "vis" før det har gått forholdsvis lang tid... Noen ganger tar hun et hopp framover, men stopper opp/setter seg igjen, helt selv, når hun oppdager at jeg ikke sa "vis"... hehehe... flink jente!



Litt mimrebilder fra i fjor:
Fotograf er oppdretter Camilla Jakobsen, kennel Starflats




Ingen kommentarer: