fredag 21. november 2014

Fin runderingsøkt

Onsdag var lag 2 på Dale, i mørket. En fin kveld, uten regn og med passe vind.
Jeg fortsatte med å kombinere rett i belønning, løs - og fastbittet. Det gikk strålende!
De fire første funna var direkte belønning, balllek og godbiter. Fikk passeringer fra ene fig og over på neste. Det er en stund siden vi har trent dette siden den siste måneden har vært viet fastbittmelding, men Emma tok ikke helt av, slik jeg lurte på... Hun passerte meg på fin avstand, dvs ganske nært.

Søteste Emma:

Etter de 4 første funna var det to funn med løsbitt. På alle meldingsfunna ba jeg figurantene være  sittende og med lyset på/ned i bakken, slik at Emma så løsbittet/ikke så løsbittet = ta fastbittet.
Hun hadde fine meldinger og den ene med et sannsynlig rundkast... Figuranten sa det hørtes ut som om hun datt/snublet på vei inn... Hun hadde uansett løsbittet med seg inn. Ene figuranten lå rett ved en bekk, men det var ingen tegn til drikking før/etter melding (men nå er det jo ikke spesielt kaldt ute heller da...).
De to siste funna var med fastbittet. Dette gikk også veldig bra. Tittet på figurantene om det kom noe belønning eller et løsbitt, og da det ikke gjorde det, tok hun fastbittet. Det gikk ikke mer enn noen sekunder (3-4), noe jeg synes er bra! De sekundene det tar å sjekke "ståa" er en fin "buffer" mot avstandsmelding og feilmeldinger senere. Ønsker ikke en hund som er for "løs på avtrekkeren" - for de får oftere problemer med akuratt avstandsmelding og feilmelding... Ingenting er jo noen garanti, men jeg kan ivertfall gjøre mitt (det jeg vet av min/andres erfaring, funker), for å minke risikoen.
Nå er det snart tid for å prøve figuranter som ligger, står, går, er i trærne osv. 

Onsdags kveld, to trøtte hunder:



Ingen kommentarer: