mandag 17. november 2014

Meldingsvariasjoner er gøy!

Lørdag ville jeg for første gang teste ut en blanding av rett i belønning, løsbitt og fastbitt. Siden vi startet med å lære inn fastbittet, for tre/fire uker siden, så har det vært fokus kun på å lære å ta fastbittet. Noen få ganger har hun måttet ha påvirkning/hjelp for å huske å melde med dette, og jeg fikk tips om at det nok skyldes at hun ikke har helt flyt på den adferden ennå, litt tålmodighet må man ha. Et annet tips er at figurantene ikke skal hjelpe henne nå, men vente ut, ev sende på nytt. Da kan feilen fort bli forsterket mer enn ønskelig, og det er ikke bra.
Jeg har noen dager nå, lurt på å ta litt "vanlig rundering" (med kun løsbitt), bare for å gjøre noe annet enn meldingstreningen, og la henne løpe litt i skogen igjen. Og på lørdag var vi på Tjørn, i åpent fjellterreng, der jeg kunne se når hun jobbet - det er alltid gøy - og da ville jeg teste ut om hun taklet å kombinere fastbitt, løsbitt og rett i lek. Tidligere har hun kombinert løsbitt med rett i lek, men jeg har ikke tidligere testet om hun takler å kombinere fastbittet med direkte belønning.

Det blåste veeeeeeeldig mye, det var faktisk vanskelig å holde seg oppreist til tider! Men trene det ville vi gitt... men dagen ble ikke så lang! Heldigvis var det ikke nedbør.

Det møtte veldig mange opp til trening i dag, så de 7 -8 som skulle gå spor, kjørte litt innover til en annen parkeringsplass. Da var vi igjen 9 stk som skulle rundere/gå teigsøk. To på teigsøk, på nedsiden av veien og deretter delte vi runderingsgjengen i to grupper, 4 + 3.
Vi var 3 stk i den korteste løypa, som går opp mot skaret/Trollarinda. Vi fikk først 2 korte økter hver, så lunsj i full fart før vi frøs ihjel... og så ei kort økt til, og da var klokka blitt 14.00 og vi var fornøyde og kjørte ned fra fjellet. Jeg møtte deretter Gro på Bråstein (der var det omtrent vindstille...!!!), slik at Isi også fikk løpe litt, og så gikk vi en to timers tur med alle hundene.


På første økta fikk Emma 4 slag. Figurantene var ute på ca 50 m, men skulle være litt synlige, slik at jeg fikk se hva hun gjorde. De to første funna var med løsbitt - gikk veldig bra, deretter to funn med fastbittet. Dette gikk også SUPERT!!! Tok fastbittet med en gang hun så at løsbittet ikke var der og kom inn, holdt fint, kom rundt på plass og så fikk hun "vis" kommando! I dag var alle figurantene mer eller mindre sittende.

Andre økta ville jeg prøve en blanding av rett i belønning og fastbitt...  Første funn var rett i lek, deretter fastbitt - det gikk jo som smurt, kikket på figuranten i tre-fire sekund - "neivel - ingen lek/løsbitt - da tar jeg fastbittet"! De der sekundene hun venter litt før melding er veldig greit ift å forebygge avstandsmelding og feilmelding.
Tredje funn var rett i lek, deretter fastbittt igjen - gikk supert! Så rett i lek og jeg avsluttet med et blindslag som også ble bra!

Trening på å ta fastbittet:

Gøye figuranter er viktig, her er det Vencke som er funnet:


Tredje økta ville jeg prøve å kombinere "alle tre", så da ble det fastbitt på første funn, deretter løsbitt på funn to (som var to fig sammen (Runar og sønnen på 9 år), deretter rett i lek, så fastbitt på de to (hun stoppet litt for å snuse på begge to, før hun tok bittet), deretter løsbitt og vi avsluttet med rett i lek på far og sønn.

Superfornøyd med de tre øktene, hun tok fastbittet selvstendig og uten nøling hver gang, selv rett etter direkte belønning på slaget før. Tror også kombinasjonen mellom løsbitt, rett i lek og fastbitt var veldig bra for Emma akuratt på det stadiet vi er nå, takk til Morten E for inspirasjonen til å teste dette ut nå, jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt med å kombinere, men dette gikk supert!
Fortsetter med noe som ligner på dette (+ variere stillingen til figurantene) noen uker til, så får vi se hvor vi "ender" ila november/desember :-)
Men snart må jeg også gå litt spor med Emma... det savner jeg, det har bare blitt noen korte afaltspor innimellom NRH treningene de siste månedene, mens vi har fokusert på å få på plass meldingen.


Jeg ligger figurant for den lille, herlige jaktlabradorvalpen "Bajas" på 11 uker, sitt aller første overvær!
Han var knallflink og hadde fin progresjon ila etpar økter:

Ball synes Bajas er gøy, men også å løpe etter et biteskinn:


Ingen kommentarer: