søndag 24. mai 2015

Sporkarusell og teigsøk

Sporkarusellen, etter idè fra Alta lag i Norske redningshunder! En person går ut et spor, legger ut info/ev bilde på facebook (vi har en egen sporkarusellgruppe), og førstemann som skriver "jeg tar det", får sporet. Man kan da selv velge når man vil gå det og man må også legge ut et nytt spor som en annen kan gå.  Veldig god idè! Håper det blir flere slike muligheter utover våren!

John skrev og la ut bilde mandag 18 mai:
Sporkarusell! ca 600 meter, starten i enden av bakken ned mot grustaket på sviland. Kun starten er merket. Lagt ut 15.20. Skog og myr ( dvs vanntette sko, sånne som sporlegger ikke hadde på...) Førstemann til mølla tar det og legger nytt til nestemann.
John Skjørestad sitt bilde.

Jeg tok det sporet og ca 3.5 time etterpå var vi igang. Jeg hadde Emma løs nedover grusvein mot sporet, og hun tok utgangen mens hun løp løs. Jeg ropte henne tilbake og fikk satt på lina. 
Vi fant alle gjenstandene og slutten. Kjekt med et ukjent spor en mandagskveld, spesielt for ei understimulert løpetidstispe...  John hadde hatt Ask med seg i sporet. Flott at Emma, ikke lot seg affisere av hannhundlukter, men gjorde jobben sin! Men hun var kanskje litt mer enn vanlig forventningsfull i øya.... hehehe...  :-P

Lørdag var vi på Sviland for en kort økt. Hadde endel andre planer også denne lørdagen, bl.a. vasking av campingvogna og innom en butikk som stengte kl 14.00... Dermed ble det en kort treningsdag for vår del. Men kjekt for Emma å få jobbe litt. I løpetiden har det blitt kortere turer og mindre trening, så hun var megaklar for litt seriøs jobbing!
Teigsøk i sandtaket på Sviland. 3 figuranter gikk og gjemte seg, jeg visste ikke hvor. Gikk ned asfaltveien mot Bråsteinsvatnet og over marka, startet ved de nederste røde containerne. Emma løp ivrig avgårde. Mellom containere, over "betongblokker" ol. Tok et langt slag opp en skråning og fulgte "kammen" bortover mot gjødselkummen. Så forsvant hun og etter en stund hørte jeg "melding" på radioen. Da var Ronny funnet.

En liten filmsnutt fra første funnet. Hun kommer mot meg med melding, da var jeg ca 200 m fra figuranten:

Så fortsatte vi ut og oppover marka. Emma løper foran og forsvinner i gresset. Etter litt får jeg ny beskjed om melding. Da var Gro Elin funnet. 
Deretter går jeg tilbake og søker ved de to asfaltplassene. Emma løper godt ut og dekker raskt området. Men hun var uheldig for vinden snudde akkuratt så figuranten der nede fikk hun ikke når hun var der. Fikk et hint av Gro Elin at siste figurant ikke lå lengre oppe, så da stod vi bare stille litt, og plutselig var vindretningen snudd igjen, og Emma fikk ferten av sistemann og løp rett dit. På vei tilbake med meldingen løp hun oppover bekken/raskeste vei. Veldig fornøyd med at hun ikke stopper for å drikke ol.

Ingen kommentarer: