tirsdag 2. juni 2015

Mer sporkarusell - 23 timer gammel spor

Vi var med på "sporkarusellen" forrige uke. Mandag gikk Ritva ut et spor på 750 m i Hålandskogen. Det ble lagt ut kl 16.15 og kl 20.30 så jeg innlegget. Da hadde jeg ikke sjanse til å ta det, så det fikk ligge til tirsdagen...
Tirsdag etter jobb kjørte jeg utover og startet sporet 23 timer etter at det ble lagt ut. Jeg var litt "skeptisk" til om det ville gå, for det jeg så, altså startområdet, var kun på barnålbunn med mye "kvist og kvast" og nedfallstrær... Men vi fikk da prøve.
Jeg stoppet Emma like under sløyfa og lot henne stå der å snuse. Hun startet å gå i et veldig rolig tempo. Hun fortsatte oppover og det kom litt drag i lina. Jeg fikk bare gå etter, men hun var tydelig på spor! Jeg ble faktisk litt imponert, for vi har ikke gått så mange så gamle spor.
Fortsatte oppover og etter ca 150 - 200 m fant hun en gjenstand, gjett om jeg ble glad!

Her ble første gjenstand funnet. Ikke lett underlag dette:

 Vi var nå kommet opp på en haug og fikk der vinden rett i mot oss, samt at det gikk to stier i området som hun sjekket ut. Jeg tenkte at Ritva ikke hadde gått på stien, så vi sjekket litt i områdene rundt. Men Emma fant ikke noe mer fert her. Jeg gikk litt innover i skogen på kryss og tvers for å se om hun kunne få mer fert, men det var det samme underlaget, barnåler og med mye vind...
Jeg lurte jo på om sporet gikk over i noe annet terreng siden det var såpass langt, så jeg ringte Ritva og fikk henvisninger til hvor hun hadde gått. Først gjennom skogen der jeg var, så langs en sti og deretter inn i noe annet terreng med gress/lyng osv. Der regnet jeg med at Emma kunne ha sjanse til å finne sporet igjen.

Vi fant stien og fulgte den. Her fant Emma en gjenstand i kanten. Etter den skulle sporet gå litt til langs stien og deretter ut i terrenget. Vi gikk langs stien og Emma dro ut i terrenget. Etter litt sjekking, dro hun på og da var jeg sikker på at hun ivertfall fulgte et spor, men var det Ritva sitt??
Joda, vi fant jammen slutten etter å ha fulgt sporet igjen i nye 200 m. Veldig bra jobba av Emma. Her var sporet blitt 24 timer gammelt!

Belønning for godt arbeid:

Flinka "Litlå" mi, kanskje hun blir like bra på spor som Isi :-)

Sporloggen

Ingen kommentarer: