onsdag 17. juni 2015

Samling i Sokndal

Forrige helg pakket jeg, hentet campingvogna og dro til Sokndal, nærmere bestemt Bakkaåno Camping og gjestegård.




Ankom fredag i 4 tiden og fikk satt opp vogna og gikk tur med hundene i nærområdet. Været var bra, med sol og passe temperatur.




Etterhvert ankom den ene etter den andre, forresten var Morten godt igang med å slå opp teltet sitt da jeg kom.

Flere ville sove i telt. Vi håpet på god underholdning, men akk... så knakk to stenger:

Den lille vogna mi i bakgrunnen:


Vi rigget oss til for underholdning:

Felles middag og sosialt samvær etterpå, men jammen dro ikke Ghita og Helen ut igjen for å sjekke terrenget, igjen... 

Lørdag skulle vi ha øvelse for 4 ekvipasjer: Kaare, Ghita, Morten og jeg. Vi fikk med oss hver vår kartleser og Aud styrte ko med sikker hånd! Det viste seg nemlig at Helen hadde overnattet i telt ute (det hadde hun helt på ekte...) og "var ikke møtt fram til avtalt oppmøtested denne morgenen". Været var overskyet og med lite vind. Vinden økte litt utover dagen.
Vi brukte den nye modellen for søk etter savnet person på land: "Sykkelhjulmodellen", til hjelp under planleggingen av søket. Kort går den ut på å søke godt sist sett punkt, alle ledelinjer/ferdselsårer (sti, vei, elv, skar, dalføre, vannkant) mellom der hun var sist sett (IPP - Initial Planning Point) og oppmøtested der hun var ventet inn (POI - point of interest). Det var ulendt terreng så vi valgte først å søke stiene mellom sist sett og oppmøtepunkt, samt nærområdet utfra sist sett.

Her er området vi søkte i, fra der det står skilt (nederst) til Grødeim, litt lengre norover. 
Stiene mot Grødeim ble søkt ved hjelp av såkalt "frisøk med hund" (løs hund som søker stiene og vindsiden), rundt Kjerringfjellet, rundt Brandalsvatnet og rundt Hestfjellet.

Da vi hadde vært i søk en times tid meldte Morten fra om funn av Helens telt. Han og Snusken tok sporoppsøk derfra og fikk en sporutgang. De fulgte sporet et stykke langs en sti, men fikk så sportap.

Jeg og Emma var like i nærheten, vi avventet litt ift Mortens spor, så vi ikke forstyrret. Brukte tiden til å trene melding på telt, og Jannicke gikk inni teltet. Det vi ikke visste da, var at ca 2 m fra teltet lå en svær hoggorm og solte seg... 

Etterhvert beveget vi oss videre opp den stien vi skulle avsøke, men ble like etterpå dirigert, av Ko, mot der Morten hadde fått sportap. På vei over dit, ser jeg plutselig at Emma forsvinner og da jeg går etter og ser hvor hun blir av, ser jeg at hun har funnet Helen og Mist! 
Men Mist knurrer på henne, og Emma blir dermed helt satt ut og meldte ikke... Fikk henne nesten ikke til å løpe ut igjen engang. Heldigvis fikk vi trent melding på figurant med hund allerede søndagen, da Aud og Frigg var figuranter!
Øvelsen ble dermed avlyst og vi hadde en fin gjennomgang om kvelden.

Etter lunsj, var jeg figurant for Ola og Drako. Og Emma fikk også to korte økter med overvær av Ola. Fine meldinger her!

Figurantutsikt:


Søndag var vi tilbake i samme terrenget. Det var sol men en iskald vind fra nord...
Jeg dro campingvogna med meg dit, siden det lå på vei hjemover.
Hele gruppa ble delt inn i tre lag.  Jeg ville trene overvær og vi 3 som gikk sammen om det hadde først ei økt med en figurant. Emma, Aud og jeg gikk rundt og over et fjell og gikk så nedover mot Ola som gjemte seg like i veikanten. Vinden snudde og var annerledes da vi kom nedover der vi hadde regnet med Emma ville få ferten av ham. Men hun fant noen spor fra dagen før, og undersøkte disse med stor iver. Hun havnet dermed ute på grsveien/stien og fulgte denne mot Ola, uten å ha ferten av ham. Tror hun på slump fant ham der, og da ble hun bare stående uten å melde.. Hmm.. rart. Ola hjalp til og dermed løsnet det.
Senere fikk hun tre nye figuranter og de ble utstyrt med løsbitt. Her jobbet hun knallbra og fant først Ola, deretter Morten og også Kaare, som ikke var der vi trodde, så etter først å ha gjennomsøkt det området grundig, begynte jeg å tenke at han måtte ha misforstått hvor han skulle være. Han hadde ikke samband med seg og telefonen var "død"... Plutselig ser jeg en som vinker et stykke borte og det er Kaare. Da ser jeg hvor han er og får gått de 200 m lengre nedover stien. Emma løper så langt fra meg at jeg ikke ser hvor hun blir av, men hun kommer etter en stund inn med løsbittet!

Etter å ha spist litt trener vi på melding med figurant og hund. Frigg og Aud fikk oppdraget og vi brukte løsbitt i denne omgang. Dette må trenes mer på, så fastbittet må også brukes etterhvert. Det er en stund siden jeg har trent på dette momentet!

Ingen kommentarer: