torsdag 25. juni 2015

Momenttrening i Ølbergskogen

Lag 2 skulle egentlig vært på Sviland, men en trafikkulykke, med stengte vei, gjorde at vi splittet oss opp, og dro til ulike steder der vi kunne komme oss fram uten å måtte stå i kø...

Ritva, Nina og jeg møttes i Ølbergskogen. Der var flere ute på tur og noen gutter som gikk rundt med frisbe i ei ny frisbeløype der ute.

 Lurte jo fælt på hva dette var... foringstasjon for noen slags dyr var det første jeg tenkte på...
Men Ritva visste at det var mottakere for en slags frisbegolf, ja,ja, alt som fins. Og det var sikkert 5-6 sånne plassert rundt i skogen her, så se opp, plutselig kom en frisbe fykende gjennom skogen.


Så da ble det momenttrening, der vi kunne ha full kontroll på hundene, påvirkning, så de ikke løp rundt og fant alle de andre som var her. 
Jeg ville da trene på figurant med hund. Nina tok med Dennis og gjemte seg. ritva var på andre siden, som vanlig figurant. På siden der Nina og Dennis var, måtte vi ha påvirkning for der er det flere veier gjennom skogen, der det gikk folk. 
Brukte løsbitt på de først 2-3 slaga. Da Emma fant Nina og Dennis ble hun litt overasket, men tok løsbittet. Neste slag på den siden ventet Nina litt og Emma tok fastbittet. Det gjorde hun en gang til og da var hun raskt ute, og var ikke opptatt av Dennis. På andre siden var Ritva liggende/sittende, med både løsbitt og fastbitt. Siste slag her var gående og meldingen med fastbittet gikk bra. Hun fulgte litt etter henne i 5-10 sekunder, før hun tok gastbittet og løp inn. 

Jeg øker innimellom vanskelighetsgraden før hun får kommandoen "vis". Så på første slaget satt hun og ventet så slapp hun løsbittet før jeg sa vis. Da måtte hun løpe ut og melde på nytt.

Noen av de andre gangene på Ritva sin side, sa jeg andre ord enn "vis" når hun sitter å venter på å få løpe ut.
Jeg sa feks "banan", "eple", "appelsin".... Det rykker i kroppen, men hun skjønner faktisk hvilket ord hun venter på - artig å prøve dette og hun var kjempeflink og løp ikke ut før jeg sa riktig ord  :-)

Ingen kommentarer: