mandag 22. juni 2015

Trening på Tjørn

Lørdag. Vi skulle egentlig ha trent rundering, samt hatt en B prøve, i skogen på Bue, ved Røyslandsvatnet, men akk o ve.... der har hogstmaskiner ødelagt atter en av "våre" skoger... Et trist syn møtte oss, i den fineste skogsløypa vi har hatt, dette var bare trist. Blir lenge til vi kan trene her igjen... :





Vi dro derfor til Tjørn, en 30 minutters kjøretur lengre sørover. Det var jo fint vær, så det ble en bra dag, tross en dårlig start på den! Jeg startet med å dømme en B rundering, deretter var det Emmas tur.
Hun hadde en god rundering på ca 500 m, lange flotte slag, med mest funn. Først to funn med fastbittet, deretter 2 eller 3 funn med løsbitt.




 Så hadde jeg en plan om å få henne opp på den andre knausen/haugen, og at hun der skulle finne Morten.
Han gikk framover og la seg på plass. Emma ble sendt ut på blindslag på myra på andre siden. Hun dro framover og jeg løp parallelt slik at hun ikke skulle komme for langt fra meg, finne sporene til Morten og finne på på spor... Emma hadde et kjempelangt slag og da hun nærmet seg midtlinja i myra, ropte jeg og lokket med pipeballen. Da kom hun til meg! Deretter sendte jeg henne ut og hun løp opp på haugen og meldte med løsbitt på Morten!

Siden vi kom så sent igang, vi var framme på Tjørn i 11 tiden, så ble andre økta å dømme B sporet og for Emmas del ble det momentrening. Jeg hadde sett at det var noen sauer ute på marka, og ville ha en figurant som hun fikk ferten av etter at hun hadde sett sauene.
Gikk i bånd (patruljegang), og da hun så sauene bjeffet hun en gang, rett etterpå fikk hun ferten av figuranten og da var fokus rettet mot der den lukta kom fra! Jeg slapp henne og hun enset ikke sauene, som stod ca 30 - 40 m fra oss. Hun løp rett til Jannicke, tok løsbittet og straka vegen til meg etterpå, veldig bra! 

En fin test på at menneskelukt er kjekkere enn sau. Det var ikke så lett å se på videosnutten, men sauene står litt til høyre, man ser noen svarte ivertfall, de samlet seg i en klynge da vi kom gående:


Gratulerer til Jannicke og Ice som bestod B søksøvelsene!


Hundene fikk også luftet seg og badet i det flotte og ikke minst varme været:

Ingen kommentarer: