mandag 16. januar 2017

Øvelse med Sola røde kors

Tirsdag 10 januar var NRH igjen invitert av Sola røde kors til å bli med på en øvelse. Denne gang var oppmøte på Hummeren hotell. Vi skulle lete etter en "savnet" fisker.
Først gikk Herman og jeg bort dit bilen til vedkommende stod, for å se om vi kunne ta et sporoppsøk. Bilen stod inntil fortauet og rett forbi, på begge sider av bilen gikk det folk. Vi så raskt at uten å ha trent ID spor og ev kunne hatt tilgang til setet i bilen eller et klesplagg, så ville ikke hundene klare å skille ut det ene sporet etter den savna. Dermed gikk vi tilbake igjen til ko og organiserte oss i ulike områder.

Jeg gikk først langs sjøkanten. Gry skulle kjøre lengre nedover og gå mot ko, så vi ville til slutt møtes. Vi søkte rundt sjøhus, brygger, båter osv. Emma søkte stort sett i bånd. Dette tok en times tid og søket, fram og tilbake, var på 3 km.

Sporlogg:

Deretter ble jeg dirigert til et område oppe ved det nye Sjøbadet. Skulle søke i terrenget derfra og sørover mot ko. Først gikk vi langs en grusvei, deretter ut i terrenget som var både vått og glatt... Vinden kom inn fra sjøen, så vi gikk ca 100 m fra sjøen. Så ser jeg at Emma plutselig viser sporadferd. Nesen ned og at hun holder en retning. Hun er i fritt søk, så jeg lar henne bare gå løs, vet at hun holder seg på sporet hvis jeg følger etter. Tenker at dette nok kan være "den savnedes" sitt spor. Et sted viser hun stor interesse ved en stor stein. Jeg tenkte at her har han kanskje vært. Og jeg får senere vite at den savna har ligget her ved steinen. Godt å få bekreftet både at Emma kan finne spor når hun er i fritt søk, og at jeg kan lese henne både ift sporet og ift der figuranten har ligget bak steinen.
Vi går enda noen hundere meter og da treffer vi Paul. Går ned for å snakke med ham, og mens vi står der, får vi melding om at det gjort funn av Herman.
Der og da er jeg jo ikke sikker på om det er den savnas spor vi har fulgt, men får senere vite at han ble funnet bare ca 200 m fra der jeg traff Paul. Så vi hadde vel ca 5 minutt igjen, så ville Emma ha funnet ham også! Godt fornøyd med jobben denne tirsdagskvelden! Veldig kjekt at vi får bli med på disse små øvelsene.

Her er sporloggen min fram til der jeg traff Paul/stoppet søket:

Her er figurantens sporlogg


Ingen kommentarer: