søndag 27. juni 2010

Sommerrundering i Vigreskogen

Lørdag var vi 6 stk som ville rundere i Vigreskogen. Fra morgenen var det passe varmt, overskyet og litt vind.
Utover dagen ble det varmere og varmere og sola tittet fram akkuratt da vi skulle starte og det ble godt og varmt for både hundeførere og hunder. Jeg rakk å "dyppe Isi" i dammen før vi begynte og det hjalp nok på utholdenheten i starten ivertfall.

1 økt:

Hadde også denne økta flere på midtlinja da jeg startet.
Startet med noen funn. Helen og Kai Erik var gått ut og Isi startet med den "lille runden" sin før hu føyk ut. Fine meldinger. Hadde 3 funn, så et blindslag og nytt funn.
Deretter ble det noen blindslag som stort sett gikk veldig bra, sendte på ny en gang fordi hun dro litt for raskt framover. Men Isi løp med god motivasjon. Tror det ble ca 6-7 blindslag før hun fant Helen. Isi fikk vann av meg, men jeg så at hun var varm, men allikevel gikk hun bra ut.

Helen og Isi koser seg, Isi liker når figurantene ligger på bakken:

På vei inn til midlinja med figurant Helen foran:

Hun fikk to klapp på hver side og så ble det blindslag, funn og funn før vi avsluttet ved stikrysset. Tok figurantene inn etter hvert funn, slik at Isi ikke skulle vite om det var noen der eller ei. Tror egentlig at når vi forlater figuranter der ute, så forteller vi ganske klart til hundene at det er noen der på neste slag. Det kan jo være greit i en innlæringssituasjon, men innimellom må vi nok ta dem inn så ikke dette blir et mønster (fig med inn = tomslag, fig igjen ute = funn).
En god økt i varmen og etterpå fikk Isi et bad i dammen :-)

2 økt:
Ble med Helen og Ola i "Lilleskogen". Jeg skulle tidlig hjem pga festligheter (fest med gamlegjengen min fra ungdommen... ;-). Det var litt kjøligere her inne under de tette trærne, deilig.

Inspirert av Helen og Olas trening på gjenstander, var første figurant "Herr Termos":

Det gikk flott. Isi fant termosen og meldte fint. Faktisk god fart på påvisningen også, helt til ca 2-3 m før der hun begynner å kikke på meg, for hun vet jo hvor belønningen kommer fra når det ikke er et menneske hun finner. Vi snakket faktisk om at kanskje vi (dioet) burde kjøpt inn en slik ballutløser med fjernkontrolll. Den er utrolig fin til å belønne i rett sekund når det gjelder hals på gjenstand og også selvsagt påvisning/belønning for bringkobbelhundene.
Se på denne videoen.



Vi forsatte runderingen etter funnet av termosen og på andre siden tok Isi et kjempeslag og dro langt fremover og fant Ola.
Her kommer Isi med melding:

Tjo og hei, her kommer jeg:

Snart fremme nå:

Holder fint en stund inne hos meg:

Deretter noen blindslag før jeg tok kontakt med Helen. Regnet med at Isi var gått over henne selv om hun løp bra og jeg syntes hun dekket terrenget. Det stemte.
På denne siden er det en tett skoggkant akkuratt på 50 m og siden vinden sto vekk fra skogen/ utover, så hadde ikke Isi funnet henne. Hun lå på ca 65 m og Isi måtte i tillegg ha gått utenfor pga vinden. Jeg fikk et klapp og da gikk det greit. Helen ble med inn og gikk deretter ut igjen foran og skulle være helt i kanten på neste slag på den siden. Isi hadde tydeligvis lært at det kan svare seg å løpe inn i tett skog, og lengre enn 50 m, for nå dro hun inn i det tette og avanserte frem til hun fant Helen. Kjempebra slag. Da var vi kommet til enden av skogen (250 m) og vi avsluttet.



Søndag og flott vær, soling på terrassen:



1 kommentar:

helen sa...

kjekk video :-) har såååå lyst å prøve en sånn ball utløser. Agilityshop kan få inn til oss hvis vi vil....