lørdag 18. desember 2010

Juletrening på Alsvik

Tradisjonen tro arrangerte vi en kjekk juletrening i Alsvik denne lørdagen. Det var lagt opp til 5 ulike poster i ei rundløype og vi delte oss i to puljer. Noen stod på postene mens de andre gikk i lag på to og to. Så byttet vi etterpå.
Det var fint vær, litt overskyet men ikke nedbør. Men det var kaldt, 2 minus og en kald, kald vind så de effektive gradene var nok mer minus 10....minst!

Postene denne gang var:
Post 1: Førstehjelp. 4 stk fra røde kors var kommet med 2 "Annedokker". Vi fikk øvd på HLR - nyttig. Takk for hjelpen!

Post 2: Apportering. Her var det apportering av apportbukk, avis, flaske med vann, skjei, en pakke kjeks, et rått egg og ei pølse...Ulike poeng her, fra 1 poeng for apporbukken, til 20 poeng for pølsa... Er vel unødvendig å si at det å apportere ei pølse er vanskelig... *Slafs* og *slurp* og *jafs.. vekk me`n*, var trenden her :-)

Lucky kom nesten helt inn med egget, veldig bra:

Post 3: Orientering. Her fikk vi ulike oppgaver ift kart/kompass/kartreferanser, veivalg ol.

Post 4: Søk etter savnet person



Post 5: "Nattsøk". Her fikk vi skjerf el lign foran øynene og skulle finne en figurant. Det var en utfordring...

Sven Magnus og Massi er klare for "nattsøk":

Jeg og Isi var på lag med Sven Magnus og Massi (flat - laget). Vi startet på post 3 orientering. Her  fikk vi kjekke oppgaver av Kaare.
Så fortsatte vi til post 4: Søk etter savnet person, Ronny. Vi fikk info og fordelte oss i et lite område. Jeg glemte at dette var en "øvelse" (det var jo bare en liten opppgave...) så stort sett alt som jeg gjør ellers på leiteaksjoner/øvelser osv glemte jeg. Tenkte kun på å finne personen raskt. Jeg glemte å ta notater, meldte meg ikke på nett, gav ikke beskjed til ko ved funn (gav kun beskjed til Sven Magnus om at Ronny var funnet og at han kunne komme og få funn etterpå...), meldte meg ikke av nett da vi kom tilbake...huff og huff... Men vi gjorde funn veldig raskt da, og det er jo en liten trøst!

Videre til post 5 "Nattsøk". Her tok jeg halsen min opp over fjeset, og det ble stummende mørkt. Det som var rart var at Isi ble ganske satt ut... Hun hoppet rundt meg og lurte på hva som skjedde. Sylvelin førte meg sikkert bortover grusveien, men jeg var jo totalt blind og det at Isi ikke kunne se fjeset mitt var nok veldig rart for henne. Jeg fikk beskjed om å stanse og sendte henne avgårde. Hun løp og kom inn, jeg prøvde å kjenne etter om hun hadde melding men det hadde hun ikke. Prøvde på ny, også nå uten resultat. Vinden hadde visst snudd litt såp hun hadde løpt rett forbi figuranten, på feil side ift vinden. Sendte en gang til og nå var hun vekk ei stund. Jeg hadde satt meg på huk for å raskt kunne kjenne om hun hadde bittet, men det var ikke lett å finne hodet hennes og langt verre å kjenne om det var noe i munnen...Hvor var munnen...??
Da hun kom inn med meldingen, satt jeg fremdeles på huk for å kunne ta imot henne, forsatt så jeg ingenting. Men jeg hørte på pusten hennes at hun hadde noe i munnen da hun nærmet seg. Rart hvordan andre sanser blir skjerpet når man mister en sans. Jeg fant ikke munnen så jeg tror hun hadde spyttet ut bittet mens jeg fomlet rundt etter henne/munnen - men var ganske sikker på at det var funn pga måten hun pustet på. Tok på lina og sa "vis" og hun dro raskt avgårde, det kjente jeg.... så da var det nok funn. Sylvelin holdt godt i armen min, men på et punkt måtte jeg ta av halsen for å kunne se, det var ei grøft her... jeg slapp lina da og hun løp raskt bort til Morten, som var figuranten.

Så forsatte vi til post 1: Førstehjelp. Fikk prøvd HLR og Ivar fra røde kors fortalte og spurte hva vi ville gjøre hvis vi fant en person liggende.Dette er alltid nyttig og viktig at vi repeterer med jevne mellomrom. Nå er det jo også 30 kompresjoner og 2 innblåsninger - slik forandrer seg jo innimellom.

Siste posten vår, post 2 apportering. Apportbukk, avis, skjei og flaske gikk flott. Kjekspakke, egg og pølse... gikk ikke. Isi prøvde å rive plasten av kjeksen, egget prøvde hun å ta, men da det gikk hull spiste hun det og pølsa... svupp... borte ;-)

Så var det tid for grilling, julekos, kaker mm. Hver post hadde også i oppgave å dele ut to diplomer.


Jeg fikk fortjent diplomen for " Desidert Dårligste ettersøkning pga manglende rutiner!!!"  pga alt jeg glemte på post 4. Fikk også en diplom for beste "blindebukk" på nattsøket :-)

Noen av de andre som fikk diplom var:
Hugo og Fox: For raskeste innsug av pølse
Aud og Odin for beste kostyme
Trond Arve og Bertil for flinkest på orientering av de uten grunnkurs
Det var noen til, men jeg fikk ikke med meg alt - si fra i kommentarfeltet, så kan jeg sette det inn her.

Vi koser oss med julekaker:

Takk til alle som var med å laget til postene og til alle som stilte opp - det er gøy å gjøre en annerledes trening innimellom. Håper dere synes det var gøy og kanskje litt lærerikt også...?

Helt til slutt ville Krissi, Kristin U og jeg ha et ørlite overværsøk. Isi fant Krissi oppi skråningen bak "huset". Det var litt variert vind, så jeg sendte henne på etpar runderingsslag innover/oppover der og på et av de fikk hun overværet av Krissi, meldte og kom inn til meg. 

GOD JUL ALLE SAMMEN!!!

Flere bilder her.

4 kommentarer:

Krissi sa...

Kjæmpearti løypa, som ætter kvert har bidd en super tradisjon som vi ta godt i vare! Tusen takk førr arrangementet! :)

Og så får du skjærpe dæ på næste "Savna person" post! He-he! :)

Kristin U sa...

Det er veldig morro å gjøre noe annet av og til!! Det gøyeste var nesten å stå på apporteringsposten :-)

Flott administering Tone!

Tone sa...

Takk for det dere :-)

Krissi: Neste jul ska eg seriøst skjærpa meg altså...

Ghita sa...

Neste jul skal ikke jeg være full av virus og bakterier;)
Da skal Ficus og jeg være med på moroa!!:D