torsdag 20. januar 2011

Flere sporoppsøk

Litt oppsummering fra uka så langt. Sporoppsøksprosjektet fortsetter på andre uka.

Søndag la jeg ut 4 sporoppsøk på Sviland. Gikk en tur mens sporene lå og etter ca 1 time tok jeg første oppsøk. Her gikk hun først feil vei, men etter ca halve lina (4 m) så snudde hun. Jeg var akkuratt på vei til å følge etter henne, for så å sette henne i bilen... men hun snudde og føyk forbi meg i vill fart... farten på så ferske spor har ikke gått så veldig mye ned nei... De andre oppsøka var bra. Underlaget var barnåler.
Jeg har startet å gjøre det litt vanskeligere nå. På det ene forsøket gikk baksporet rett fram (fra der jeg kom inn mot sporet) og hun måtte vinkle til venstre for å ta rett vei. Dette gikk veldig fint. Har også minket ned tiden jeg står i ro ved oppsøkspunktet. Varierer mellom 1 og 2 minutt nå, mot 3-4 minutt forrige uke.

Isi på Sviland ved en tidligere anledning. 
Hun har godbitsøk i en vedstabel, fin miljøtrening for et matvrak:

Tirsdag la jeg ut 3 sporoppsøk i sørmarka før vi skulle på tur. Etter 2 timers tur med Gro og Annette var de klare til å gåes. De to første lå på en haug i nærheten av parkeringsplassen. Og jeg må si jeg var usikker på om sluttene ville være der... det er jo mange hunder på tur i dette området, så selv om godbitene ligger oppi en tett boks, så kan hunder ødelegge eller finne dem og flytte på dem.
Heldigvis, alle boksene var på plass. Første oppsøk gikk hun først over uten å markere sporet. Og litt min skyld kanskje. Jeg glemte å gi sporkommando (hånda ned og si søk spor). Og på denne haugen var det nok også endel tråkk fra tidligere på dagen... hun virret ivertfall veldig, lenge før hun traff sporet. Ikke beste stedet å drive med oppsøkstrening  (siden jeg ikke har oppsøk fra gjenstand nå). Men men ville jo prøve og da jeg snudde og tok nytt oppsøk gikk det fint og hun valgte rett vei. Oppsøk 2 klarte jeg å rote til... forsåvidt ikke oppsøket da, men jeg gikk mot reflekslyset og syntes det var litt rart at jeg hadde hengt den opp midt i noe tett kratt. Fikk lirket Isi forbi, men hun slo ikke på spor... og da så jeg at det ikke var min refleks som hang der... den så jeg nå, ca 10 m lengre ned. Ikke så rart hun ikke fant spor her da. Da hun kom ned til rett refleks valgte hun rett vei.
Siste oppsøket her var litt lengre vekk og i et lite område som det nok ikke går så mye folk i. Dette gikk knallbra, hun valgte nydelig, to sniff i feil retning før hun tok rett vei. Synes det er betryggende at hun først sjekker og ikke bare durer i vei. Det er jo 50% sjanse for at det er rett og også 50% sjanse for at det er feil. Også på dette var vinkelen mer skrå (mot baksporet), noe som er mye vanskeligere enn å gå 90 grader rett på sporet. Stod i ro i 1,5 og 2 minutt på disse spora.

Onsdag var det tid for NRH trening og jeg ville at andre skulle gå ut oppsøka.

Det var en flott kald kveld:

Utstyrte Krissi og Runar med godbiter i bokser, reflekser og et egnet område. Selv gikk jeg ut et litt lengre spor til Isi, som hun skulle få starte med, for å trøtte henne litt ut. Her stoppet jeg ikke opp ved oppsøkspunktet for tanken var å bare sette henne rett på sporet.
Da det var gått ca 1 - 1,5 time gikk jeg først "langsporet" ( 300 m). Hun fikk ferten av sporet før påslipp så jeg valgte da å la henne ta oppsøk. Det gikk flott og hun valgte rett vei. Fant 1 gjenstand og avleverte den.
Da vi kom til der jeg hadde fulgt stien, visste jeg at vi ville få problem. Det hadde nemlig gått 7-8 personer langs denne stien, rett etter at jeg hadde lagt ut sporet, vi møtte dem ved bilene. De skulle opp til Dalevann. Jeg gikk med henne oppover stien, men hun virret jo rundt i all den virrvarren av spor som nå lå over mitt... Jeg hadde vel fulgt stien ca 20 - 30 m før jeg vinklet av den. Regnet med at hun ville finne der jeg vinklet ut, hvis jeg bare gikk oppover stien og det gjorde hun greit. Hun fant også, på overvær, den gjenstanden jeg hadde lagt langs stien her.
Så fortsatte vi ut på marka og rundt i skogen før vi kom ned til et uthus og en asfaltplass like ved der de gamle drivhusa var. Hun mistet sporet på asfalten og sirklet først på høyresiden uten å finne noe. Jeg slipper lina og står bare helt i ro og gir henne tid til å undersøke området for hun leter aktivt etter sporet. Da hun kom og tok venstresiden fant hun sporet mitt, på asfalten faktisk!!!! Og jeg har gått lite asfaltspor....så det var bra!
Sporet gikk nå videre i kanten på grusveien og det gikk veldig bra. Hun fant slutten like etter.

Her er grusveien vi fulgte sporet langs. Tidligere lå det masse tømmer her, det er nå vekk:

Oppsøkene til Krissi og Runar gikk også flott. Første oppsøket tok hun først feil, men snudde etter noen meter - veldig bra!  Men jeg ble stående og plundre med å få løs refleksen og gikk ikke etter da hun var gått lina ut... så hun fikk en stopp der og kom tilbake - Jeg må huske å ikke bry meg med refleksene hvis de ikke løsner med en gang... de kan ev hentes etterpå. Skal forresten sette klesklyper på alle, da er det enklere å få dem raskt ned når jeg "farer" forbi... Resten av oppsøkene gikk flott. Veksling mellom om de gikk mot høyre eller venstre. Krissi og Runar hadde stått i ro i 3 minutt (tror jeg). Tok litt lengre tid her enn jeg selv har brukt i det siste. Mest fordi jeg ville bare  ha et "nytt" moment om gangen. Og hun har jo nå gått 25 sporoppsøk etter meg.

Oppsummering så langt. Isi har på 1,5 uke, gått 30 sporoppsøk. Fremdeles 3 feil (som hun fikk første økta, lørdag 8/1), men nå har hun hatt 27 oppsøk der hun har valgt/gått rett vei  (skriver valgt/gått, for vi kan jo ikke være sikre på om det er et bevisst valg på hvert et oppsøk). Det er en bra framgang og vi er nå på 90% rett vei.
Fortsetter vel med dette prosjektet et par uker til, så får vi se hvordan ting går etterhvert. Da blir fokus andre figuranter (også) og lengre liggetid, kortere "stoppetid" på oppsøkspunktet og vanskeligere vinkler mot sporet.

Synes dette er en god innlæringsmåte ift oppsøk. Det har jo ikke akkuratt vært innlæring for Isi... men det er kjekt for meg å prøve "nye" metoder. Da blir det enklere å snakke/si noe om metoden til andre og Isi tar jo ikke akkuratt skade av å gjøre ting annerledes enn tidligere - snarer tvert imot ser det jo ut til!!!

Ingen kommentarer: