lørdag 15. januar 2011

Sporoppsøks-prosjekt, første uka unnagjort

Har faktisk trent sporoppsøk 4 dager denne uka. Kan ikke love at det blir like mye trening i de kommende ukene (sorry Isi....), men tror litt på det der med "kick start".
Lørdag skulle vi egentlig trent på Dale, men pga humanetisk forbund sin konfirmasjonsforberedelser ("På flukt") så fikk jeg vite fredag kveld, at det skulle være mellom 300 - 400 ungdommer i skogene der.... Litt i overkant mange figuranter kanskje :-) Derfor ble treningen flyttet til Vigreskogen i siste liten. Heldigvis var det ikke påmeldt så mange der, så det var plass til noen spor- og overværsfolk.

Barmark inni skogen og litt snø på utsiden. Det var masse vind i dag, så det var kaldt:

Jeg har vært flink og ført logg over oppsøka denne uka. Her nytter det ikke å tro og synse og med min hukommelse så må jeg skrive ting ned. Rent statistisk så har altså Isi hatt 18 sporoppsøk i løpet av uka. 15 oppsøk har gått bra, dvs hun har tatt rett vei, og 3 oppsøk gikk dårlig, dvs hun tok feil vei. Men de 3 feil oppsøka var faktisk første dagen... så noe må hun ha fått med seg, ser det ut til.
I dag var jeg veldig godt fornøyd fordi hun i tre av oppsøka sjekket litt begge veier, før hun valgte rett vei.
Jeg har jo gått alle spora selv, så jeg må snart få andre til å legge dem. Utfordringen da blir å finne neste oppsøk, når jeg ikke aner hvor det er. Det må jeg vite, så enten må sporlegger være med eller vi må avtale nøye eller jeg kan se når oppsøka blir lagt ut. Tror også det kan være en fordel å ha en farge på oppsøksløyfa og en annen ved slutten.
Jeg gjorde som sist i dag også. Altså Isi hadde løpt litt først (hatt en kort runderingsøkt) og hun fikk et spor på ca 200 m før første oppsøk. Dette tror jeg roer henne ned slik at oppsøka blir bedre.
Jeg stod også å ventet ved oppsøkssløyfa i 3 minutter for å få aldersforskjell på bak - og framsporet. Tråkket også en liten rute rundt sløyfa, og 3 av oppsøka var såkalt  oppsøk på "kjent spor". Dvs at hvis hun velger bakspor, så kommer hun raskt tilbake til der forige slutt var. Første oppsøket gikk mot venstre, neste høyre, så venstre og så høyre. La ned en liten haug med godbiter etter ca 10 - 15 m og slutten lå 20 - 30 m etter det. På det siste oppsøket var det først en godbithaug, så fortsatte sporet mot bilene ca 300 m. Det er belønning for Isi å få gå spor også :-))
For mer beskrivelse av metoden/eller hva jeg gjør, se tidligere blogginnlegg.

Vi hadde også to økter rundering. Første økta var figurantene ganske nært midtlinja ( 10 - 20 m) og Isi føyk mellom dem i ca 200 m. Det ble vel ca 15 - 20 funn. Rett i lek og jeg lærer henne frivillige starter og passeringer uten kommando. Rart, veldig rart, å ikke kommandere "runder" ei heller rope på henne når hun skal inn. Sikkert rart for Isi også, men kun 1 gang stoppet hun litt ved meg for å vente på kommando (?).

Andre økta starta vi med figurantene litt nært først og så raskt ut på 40 - 50 m. Da første figurant hadde belønnet og ble passiv, så meldte Isi. Ikke så rart for vi har jo trent på at hun kan få en godbit og at hun deretter skal melde når figuranten ble passiv. Hun fikk påvise og jeg tok av bittet. Ellers gikk alt flott. På siste slaget stoppet hun ved meg og ventet på kommando, men når den ikke kom løp hun frivillig ut.

Jeg kan nok fortsette med noe lignende, men må da enten ta av bittet eller at jeg roper (hvis figurantene er langt ute) og at figurantene holder henne i båndet til jeg har ropt. Altså den gode gamle "speedrunderingen" (rett i lek, men gjerne med blindslag og en og annen melding), den er alltid gøy å ta innimellom.Får veksle litt mellom det og mer vanlig rundering  :-)
Kan også "terpe" litt på meldingen, det er jo aldri feil... Da kan figurantene være nært midtlinja og jeg kan pirke på at hun holder fast inne hos meg, lengre enn hun gjør nå. Hun holder helt inn og rundt meg, men av og til så spytter hun det ut og jeg har nok slurvet litt med å være konsekvent, siden hun ikke slipper det på avstand.

1 kommentar:

Gro sa...

Spennende å lese om sporoppsøks-prosjektet ditt. Ser jo ut som det har virkning på Isi da, med den gode fremgangen på oppsøkene.

Også kjekt å følge med på de av dere som nå prøver seg på "canismetoden" (frivillige starter og passeringer) med "gamle hunder". : )
Skal bli artig å se hvordan det går videre!!