fredag 6. mai 2011

En morsom treningskveld

Etter leteaksjonen mandag, med mye søk og lite funn... ville jeg at kveldens økt skulle inneholde mange funn.
Lag 2 var på Sviland og da jeg luftet Isi før vi startet, plukket jeg ut endel områder der jeg ville ha figuranter.
Jeg ville sende henne på runderingsslag på slike steder der vi vanligvis gjør det på leteaksjoner, dvs i tett kratt, oppover - og nedoverbakker, og ønsket derfor at hun ikke fikk hjelp av vinden. Kun den ene figuranten håpet jeg hun ville få ferten av "selv" fra der vi gikk, uten at jeg sendte henne.

På leteaksjonen mandag sendte jeg Isi ganske mye nedoverbakke. Jeg holdt meg i høyden og lot Isi løpe ned og så opp igjen... Det er jo greit å ha med hund når man leter ;-))
Så i dag ville jeg ha funn når jeg sendte henne ned typiske "leteaksjonsbakker".
Figurantene fikk beskjed om hvor de skulle gå og jeg gikk for å varme opp Isi. Hun fikk så 3 blindslag fra litt nedenfor bilene og mot parkeringsplassen.
Hun var skikkelig "på hogget" i dag og løp i stor fart ut på alle blindslaga. Her kommer hun inn fra et slag rett bak bilene:


Og så ut igjen i krattskogen på andre siden, mot sandtaket. 
Her måtte hun hoppe over og krype under kvistene:
Så gikk vi utpå kanten mot sandtaket, helt i enden nærmest bilene og jeg sendte henne nedover en bratt og steinet skråning. Hun løp fint nedover, litt mer mot høyre enn jeg først håpet, men når jeg så hvordan hun dermed dekket området ble jeg veldig fornøyd. Hun løp rundt ei stor klynge trær og begynte så å sirkle et stykke bortenfor, like nedenfor der stien går opp. Tydelig at hun kjente ferten av Krissi. Hun måtte jobbe litt før hun lokaliserte henne, hun tittet over en grusvoll og så henne, løp allikevel helt bort og meldte der - veldig bra!



Hun løper opp stien og kommer nedover grusveien mot meg med melding:

Her får hun sin belønning midt inni krattet, like under den blå "prikken":

 Så gikk vi videre langs den ytre grusveien. Jeg hadde hengt opp ei sløyfe der jeg skulle sende ned Isi og hun løp fint nedover grasbakken. Helt ned, og der fant hun Gro Elin, meldte fint og kom løpende opp igjen:

På vei opp:
 Snart oppe:

Vi fortsatte i fritt søk langs grusveien. Litt lengre oppå toppen av veien, var ny sløyfe der Ola skulle være. Det var god vind da jeg hang opp sløyfa og her ønsket jeg at hun skulle få ferten av Ola mens hun var på grusveien. Det var litt mindre vind nå men hun fikk likevel ferten av ham og løp fint nedover skråningen på venstre side.

Vi fortsatte og nede i bånn av bakken sendte jeg henne på to, tre blindslag igjen + hun fikk bade i bekken :-)) Kom så til haugen i "krysset" der vi ofte har hatt figurant. Ikke i dag, men Isi fikk seg en tur opp dit allikevel.

Gikk så ut i myra på venstre side og mot haugen i "lilleskogen", men fra andre siden enn hva vi pleier. Her ventet Ketil på det høyeste punktet. Det ble to blindslag før hun fant ham, et opp på haugen et stykke fra ham og et ut i myra på andre siden, mot veien, så opp på haugen igjen og nå dro hun langt fram og fant ham. Melding også her.
Helt til slutt var planen å få funn på tilbaketuren. Uten å gi kommando og egentlig gjøre som vi pleier når vi er ferdige... Grunnen var at jeg ville teste om nesen er på selv om vi ikke er i søk/nærmer oss bilene. Det jeg glemte var at når Isi er ferdig pleier hun å få en ball. Den henger i båndet med snora slik at hvis hun slipper den mister hun den ikke og kan plukke den opp igjen etter snusingen. Nå fikk hun ikke det (det burde hun nok ha fått) og dermed hoppet hun opp på Ketil og han "peip" fordi grisen lå i lommen. Hun ble veldig fokusert på det og i tillegg hadde vinden snudd inni her så ferten av Krissi gikk mot bilene og ikke oss... Jeg ba Krissi gå et annet sted og gikk litt vekk med Isi. Da vi startet å gå igjen fikk hun snart ferten og løp ut. Men det ble nok litt mer søk da enn "tilbaketilbilen" rusling som jeg hadde tenkt, men inni skogen her er trekken kjent for å komme allestederfra... så det er det lite å få gjort med. En annen gang skal jeg jammen henge på henne ballen og se hva hun gjør da.

Her er etpar bilder fra Krissi og Ola`s søk. Man kan få til gøyale søk for hundene nede i sandtaket.

Gro Elin lå oppå muren her og Snuppa fikk ferten og jobbet seg fint inntil muren, løp rundt den noen ganger før hun meldte:

Her er det Leo som har funnet meg oppi en container:

Ingen kommentarer: