søndag 29. mai 2011

Rundering ved Røyslandsvatnet

Lørdag ble det arrangert A prøver her i distriktet. Paul og jeg var dommere. Det var et skikkelig uvær... det blåste, styrtregnet og på fjellet, der spora gikk, var det tåke....og ikke mer enn 8 grader :-(

Men man har da klær som tåler en støyt og nå fikk jeg testet den nye bergans buksa. Og den holdt mål!!! Var behagelig å ha på pga nettingforet og ikke minst, den holdt meg tørr :-))  Synes at Bergans har veldig bra klær når det regner som værst. Også jakken er jeg veldig fornøyd med. Grunnen til at jeg ble litt våt, var at det blir litt varmt og da tar jeg av hetta (har på caps) og åpner litt i halsen... og da glir vannet inn. Men ull holder meg varm, selv om den blir våt - herlig!  Hadde faktisk vanter på meg også... i slutten av MAI!!!!

Vi var forholdsvis tidlig ferdige med runderingsprøvene og hadde litt tid før spora skulle gåes. Derfor fikk vi også trent litt i dag, og det var jo flott! Vi var på Bue, ved Røyslandsvatnet.

Vi hadde ca 20 minutt hver, så jeg ville ha ca 400 m ukjent opgave. De tre prøvefigurantene, Gro Elin, Morten og Trond Arve stilte velvillig opp og fikk utdelt godbiter før de forsvant.
Jeg hentet Isi og vi startet. Det gikk veldig bra. Hun løp litt kortere på den siden vinden kom fra, og der jeg ville ha henne litt lengre ut, der gikk det også bra. Hun fant Morten først og fikk en godbit før han ble passiv. Da meldte hun og kom fint inn.

Bildet her er tatt ved Røyslandsvatnet i fjor vår. 
Og her var vi jo riktig heldige med været, i motsetning til denne gang....
Turde ikke ta opp kameraet engang, selv om det tåler litt nedbør.

Neste funn var omtrent rett overfor han på andre siden. Da fikk jeg bevist at selv om hun går litt kortere der vinden står rett inn, så finner hun figuranten, når den er der. Hun tverrsnudde og løp utover da hun fikk ferten av Gro Elin. Samme prosedyre her ift meldingen. Godbit først og melding etterpå.
Så ble det mange blindslag før vi litt før 400 m fant Trond Arve. Finfin melding og full fart på påvisning. En fin økt. Det er gøy med ukjent oppgave. Merker selvsagt at jeg tenker mye mer på dekking av terreng og vind da, enn når jeg vet hvor figurantene er.
Men treningsradioen min holder på å ta "kvelden"... Den har jeg hatt i mange år, så det er vel ikke så rart?
Vi har jo tidligere kjøpt dem via Johannes Bø i dioet vårt, men den typen radio (Alinco DJ-446, til ca 1000,- kr tror jeg) er nå utgått fra markedet. Det fine med disse radioene var at man fikk mikrofon med mulighet til å ha i øreplugg. Det går ikke på f.eks noen av Clas Ohlson sine. Noen som vet om andre i prisklassen 1000,- +/-   der man kan ha øreplugg??
Fant akkuratt disse på Clas Ohlson. Det står "uttak for headsett" - det er vel noe ørepluggaktig...?

TIPS MOTTAS MED TAKK!!!

1 kommentar:

Gro sa...

Når jeg ser på den radioen på Clas Olson så koster jo den 1000 kr for to, så det spørs opm det er samme kvaliteten som den du har hatt??

Gå og se på den og spør om det med øreplugg. Det kan jo se ut som om det er det. Noen av våre folk har slike med plugg fra clas olson, men den pluggen går ikke inn i en mic. Kun rett i radion og så er det en pitteliten knapp på ledningen som du må trykke på for å snakke. Noen av disse har hatt en tendens til å henge seg opp litt.
Da hører du alt den personen sier uten at de vet om det selv, he he. Kan jo være litt kjekt det... ; )