onsdag 1. juni 2011

Leteaksjon på Karmøy

Mandag og tirsdag var ekvipasjer fra flere distrikt innvolvert i en leteaksjon på Karmøy. Du kan lese om det her.

Jeg måtte jobbe mandag, men ble oppringt mandag kveld med forespørsel om jeg kunne bidra på tirsdagen.
Reiste nordover mot Karmøy tidlig tirsdags morgen. Tok ferja fra Mekjarvik til Skudeneshavn kl 07.35. Bjørn og Aud var også med denne dagen.
Da vi ankom ko litt over 09 fikk vi utdelt hver vår "teig"/sjølinje, og vi fikk hver vårt rødekorsmedlem med oss. De hadde med seg sikringstau, sele og hjelmer hvis det ble nødvendig. Været var i starten overskyet og det blåste friskt, men etterhvert kom sola og vinden løyet noe.


Dette bildet er fra dagens siste søk, i et noe lettere terreng enn første økta. På dagens første søk glemte jeg å ta med kameraet og det var like greit, for det var så vanskelig å fote seg at det, samt å speide i vannet, tok all oppmerksomhet:

Der vi skulle søke var det bare stein, stein og atter stein. I form av knauser/skrenter/sprekker/store steiner/ små steiner/ rullesteiner/spisse steiner og kampesteiner. Det var bratt, opp/ned og veldig vanskelig å ta seg fram. Vi brukte ca 4,5 time på 5,5 - 6 km.... og flere steder kom vi ikke helt ut til sånn at vi så vannet. Det var for mye klipper og sprekker. Men vinden stod jo gunstig inn fra vest/nordvest hele turen vår og flere småbåter i søk gikk også forbi.



Hadde med redningsvest til både meg selv og Isi. Tok Isi sin på nesten med en gang det begynte å bli bratt, min kom også på noen ganger, men den er vond og ha på når man i tillegg må ha på sekk + klatre....Og vi gikk ikke så langt ut at vi trengte klatreutstyr for vinden var jo gunstig inn fra sjøen, så jeg følte vi hadde kontroll.
Isi satte seg fast etpar ganger, der hun ikker klarte å snu/komme opp/ned. Da var jammen håndtaket i vesten hennes god å ha! Et sted kom hun plutselig ingen sted... Jeg kom meg ikke ned til henne og hun kom ikke opp.... Måtte gå fra henne og rundt knausen. Røde Kors gutten, Oscar, hjalp meg og klarte å ta seg ned der Isi var (han drev med klatring...). Jeg kom til på nedsiden og han heiste Isi ned til meg som stod under og tok i mot.
Etter å ha søkt i ca 2 timer tok vi en pause. Jeg så det tok på Isi å gå/balansere på alle de harde steinene og kvasse berg og i tillegg var det mye klatring og harde nedhopp. Hun begynte å gå bak meg når vi skulle ned små juv... hun stolte nok ikke på sine egne veivalg etter at hun satte seg fast, eller så ville hun spare krefter og ikke gå veier der hun ev måtte gå tilbake for å følge oss.
Under pausen, i ly bak en klippe, fikk Isi plutselig en kjempemarkering og fòr opp på knausen. Jeg fòr etter og så en reketråler etpar hundre meter utenfor oss. Vinden stod jo rett mot oss på land, så det var ikke rart hun fikk dem i nesa. Flere ganger fikk hun folk i båter på overvær, men vi så dem jo også og stoppet søket til de var passert. Vi så også en vannscooter som søkte, det var røde kors sin. Den var utrolig effektiv og gikk mye nærmere land enn gummibåtene. Den kjørte jo nærmest helt oppi steinene og det var jo vind også, men den manøvrerte seg utrolig effektivt. Et knallbra hjelpemiddel under slike forhold, langs denne "klippekysten".

Da vi hadde søkt vår linje på nesten 6 km kjørte vi til ko for litt hvile og mat.

Etter en times god pause tok jeg Isi ut av bilen. Hun hadde hatt "Back on track" dekkenet på seg og virket fin og myk i bevegelsene/musklene.Men da hun kom på asfalten så jeg at hun gikk mye roligere og til og med holdt ene foten litt opp innimellom. Så ikke noen sprekker eller lignende, men regner med at hun var sårbeint/øm under potene. Da kunne hun ivertfall ikke søke mer på steinene i dag.  Men jeg fikk en teig med sandstrand ol nedfor ko og mens jeg ventet på de andre for å rekke ferja, søkte vi litt her i strandkanten. Det gikk helt fint så det var nok under potene hun var sår/øm.

Her synes Isi det var godt å løpe:

Vi måtte opp på noen små knauser/steinpartier i den 2 teigen også. 
Isi gikk forsiktig oppover steinene:


Nå er vi ferdige og går opp til ko:


Her har antagelig stranda "flyttet på seg" ift når kartet på gpsèn ble laget, 
for jeg gikk ikke uti vannet altså:

Det ble vel ca 3 km til fram/tilbake. Da vi kom til ko igjen var klokka blitt så mye at vi måtte dra for å rekke ferja fra Skudesnes kl 18.00.

Den savnede er ennå ikke funnet, men jeg håper at han blir funnet snart.

Ingen kommentarer: