søndag 26. juni 2011

Lite trening i det siste, men kjekk hyttetur :-)

Det er ei stund siden sist vi fikk trent. Egentlig litt herlig med pauser også. Jeg har vært syk og Isi har vært hos kiropraktoren og skulle ta det med ro noen dager etterpå det. Det er forebyggende "arbeid" vi går til kiropraktoen for, men hun har også litt stiv nakke og det er det greit å få løst opp i. Den var blitt bedre siden sist. Marit viste også hvordan jeg kan strekke ut frambena etter arbeid/lange turer, samt hvordan massere musklene på forbeina.

Denne helga var jeg og Annette Berg med flatten Frida, på hyttetur. Vi leide hytta på Tjørn og dro avgårde fredag ettermiddag. Været var "litt ymse", kaldt og litt regn i lufta, men vi fikk oss en liten tur før kvelden. Vi lagde rødvinsmarinerte fårefileèr med fløtegratinerte poteter, sopp/løk i fløte og brokkoli. Mmmmm  det var herlig!

Lørdag var været ganske bra. Det var kaldt om morgenen men opphold og skylaget sprakk utover dagen og sola tittet fram.
Vi gikk en lang tur inn til Navarsheia. Ei mil med bakker, opp og ned..... Vi brukte ca 5 timer tur/retur. Det var en deilig tur og passe varmt (eller kaldt)  til å gå i bratte bakker. Nydelig utsikt oppå toppen. En flott varde med skrytebok. Det er ikke så ofte folk her oppe, for det er ikke merka noen rute opp og sti... vel det var det heller ikke. Men det er jo kjekt å bruke gpsèn :-)

Frida og Isi ved varden på Navarsheia:

Utsikten fra toppen:

Her mot Skineldvatnet:

Annette ved varden:

Snart framme:

Godt med en pause og litt mat:

Noen som vet hva dette er for plante?
Det var plutselig så mye av den...har ikke sett den før.

Vel tilbake ved hytta kom sola enda mer fram og det var herlig å nyte ei kald cider på terrassen:

men først litt stretching, Isi nyter det:

Lørdag kveld lagde Annette en herlig lammesadel. Den smakte knallgodt! Men du så trøtte vi ble. Etter en lang og hard dag ute på tur og så gode og mette vi var, det ble en tidlig kveld for å si det sånn...

Søndag var det enda finere vær, og varmere. Vi kom litt seint igang med turen for Isi så sitt snitt til å stikke av... Hun hadde fått ferten av ein gammal dau sau.... og koste seg med den ca 200 m fra hytta, mens vi løp rundt og ropte og skreik og jeg kjente frykten krype langsomt opp ryggmargen.... Ikkje kjekt i det hele tatt. Alle scenarioer ble gjennomgått, hadde noen tatt henne med seg i en bil...? (men ingen biler hadde stoppet her - Annette hadde vært på terrassen hele tiden), hadde hun blitt bitt av hoggorm og/eller lå skadet et sted her oppi heia... Hun hadde vært vekk i minst 20 minutt og jeg hadde akkuratt tatt på fjellskoa, kikkert og mobil var med, og jeg var klar til å gå og lete. Da kom hun luntende, god og mett... Hun rapet... og stinket litt sau..så jeg regnet med at hun hadde funnet noe "godt" å spise.
Vi sjekket ut stedet hun kom fra, like nedenfor hytta, over veien og borte ved stolpen, der lå kadaveret... Hun har nok hørt at vi ropte ja, men lå bare der og koste seg rett i nærheten, uten at vi så henne.
Hvis det fremdeles er noe igjen av kadaveret neste gang jeg kommer, må jeg nok få det vekk...

Endelig kunne vi spise frokost og komme oss ut på en liten tur. Vi tok runden opp og bortetter Trollarinda og så nedover igjen i andre enden. 2 timer var helt greit i dag, for det kjentes i beina, gårsdagens klatretur.

Nydelig vær. Her er vi på Trollarinda:

På vei ned, det er bratt:

Vi er nede ved vannene. Her oppe i skråningen gikk vi ned. Mye brattere enn det ser ut: