fredag 17. juni 2011

Ukas trening, gammelt spor og rundering i "ny" løype

Mandag (2. pinsedag) gikk jeg et spor som Gro la ut på søndagen. Det var ca 22 timer siden det ble lagt ut. Stedet var Sviland og der er det vanskelig å finne terreng der ingen andre går i...
Jeg visste kun hvor sporet startet, der hadde Gro hengt opp ei sløyfe. Isi sleit litt i starten. Det er lite vegetasjon, mest barnåler og litt gresstrå. Jeg så hun fant fert men hun brukte en stund på å få tak i hvor sporet gikk videre.
 På vei mot starten:

Her får Isi ferten av sporet, man ser hun vrir hodet til siden og nedover:

Her er nesen nedi og hun jobber med å finne ut hvor det fortsetter:

Da hun tydeligvis fant mer info, fulgte jeg på og vi kom nedover mot ei myr. Først måtte vi krysse en sti der det nettopp hadde gått folk og hunder. Her tok det også litt tid før hun fant utgangen igjen. Ute på myra, stoppet hun opp og begynte å sirkle. Jeg skjønte at hun hadde mistet sporet. Gro hvisket meg i øret at hun ikke hadde gått ut på myra og det så jeg jo også, for Isi sirklet og sirklet. Jeg ville hun skulle finne sporet selv så jeg ble bare stående. Plutselig hever hun hodet og løper mot grusveien.... og litt etter kommer hun inn med slutten. Funnet på overvær... Ja, ja, slik kan det også gå, vi styrer ikke vinden som hadde snudd litt i løpet av natta. Og hadde det vært en savnet person så var det jo flott å finne ham så raskt. Nå fikk hun bare gå ca 1/3 av sporet. Vi får prøve igjen en annen gang :-))

Gro og Maja prøvde seg også for første gang på døgngammelt spor, ca 22 timer. Til bare å ha gått ca 4-5 timers gammelt tidligere, så var nok dette i overkant vanskelig, det bør trenes på gradvis eldre spor. Så dette var kun et "ekspriment", men Maja fikk helt tydelig fert av sporet og fulgte det bra innimellom. Men hun var også utav og hun mangler jo erfaring på å følge, miste og finne igjen slike gamle spor.

Gro gjør seg klar:

Oppsøk:

Her finner Maja sporet, flink jente det:


Onsdagens trening var i Vigreskogen. Det var et nydelig vær denne kvelden. Godt og varmt og sola stakk også inom. Vi var hele 8 stk, for Hugo og Dan kom innom. Hugo hadde vel i utgangspunktet kjørt til feil sted/lag. Dan er ny i NRH og er en bekjent av Hugo, såvidt jeg forstod, så han kom dit Hugo var.

Da delte vi oss i to grupper. Ola, Gro Elin, Ketil og meg var i storløypa.
Isi og meg var siste ekvipasje ut. Jeg valgte å rundere i ei løype vi ikke bruker særlig her. Startet like ved huset, på den stien som ligger nærmest riksveien (lengst vest i skogen).Startet der vi kommer ut av skogen når vi tar den vanlige veien helt rundt.

Sendte Isi ut i det åpne området bak huset. Der fant hun Ola. Hun gikk rett i lek (godbitposen) i dag.
Så forsatte vi inn i det tette området. Der fant hun Gro Elin. Så gikk vi dere og figurantene var der ute hele tiden. Hun fikk etpar blindslag på den tetteste siden, men det var ok, jeg hadde tenkt å ha noen blindslag også. Fortsatte med funn, funn + noen flere utilsiktede blindslag. Tror det var ca 4 - 5 funn på hver side totalt sett. Det var nok ikke ei lett løype for figurantene. Veldig tett i perioder. Men viktig for hundene å få erfaring å rundere og finne folk i slike områder og i tillegg var jo dette ei "ukjent" runderingsløype for Isi. Vi er for lite flinke til å variere løypene våre. Det finnes alltid muligheter til å finne "nytt" terreng.

Ingen kommentarer: