lørdag 14. mai 2011

Vått, vått.,vått... og kaldt... men en kjekk dag i Vigreskogen

Lørdag hadde jeg satt meg opp på overværstrening på Tjørn, men dit skulle ikke mange andre, så jeg dro til Vigreskogen for rundering istedenfor. Der var vi 8 stk til sammen, så vi delte oss litt opp.
Planen og målsettingen med treningen (som vi snakket litt om i dag), var at Isi, hvis vi blir utkalt til leteaksjon i kveld eller i neste uke, skal være "fit for fight" :-)  Det er veeeeldig lett å tenke at jeg skal "teste" runderingen, kjøre lange runderinger med mange blindslag. Det er fristende for meg å tenke slik, og det er kjekt å trene ukjent og langt... men hvis jeg ønsker at Isi skal være skikkelig motivert og "på hogget" på neste leteaksjon så bør det være målet for treningen i dag (og nesten alle andre dager, for en godkjent hund). Hunder er forskjellige og motiveres/gires opp av ulike ting.
Isi blir motivert av økter med endel funn og gjerne "rett i lek" (speedrundering) og/eller en kombinasjon av det og melding. Samtidig så bør jeg ha endel ukjente oppgaver, der jeg ikke vet hvor figurantene ligger. Klarer man å kombinere det da?? Jada, det gikk flott i dag det!

1. økta hadde jeg med meg 3 figuranter. Vi ble enige om en "grense" ca 250 m uti løypa. De skulle gjemme seg fra starten og ikke lengre enn grensa. Da visste jeg ikke hvor de var, men visste at Isi ville få 3 funn på 250 m. De første her belønnet henne dirkte når hun kom.
Isi startet i et forrykende tempo som hun holdt godt gjennom hele løypa ( og som var mye høyere i dag enn den varme lørdagen i sist uke). Hun fikk en blanding av flotte blindslag og funn. Figurantene sa fra når hun fant dem og på de fleste funna gikk jeg ikke ut på påvisning, men kalte henne inn og fortsatte. Figurantene kom inn.
Da Isi hadde funnet alle tre og ble belønnet av den tredje, ble vi enige om en ny "grense" ca 200 m lengre framme og to figuranter gikk ut. Jeg visste ikke hvor de gikk. Slik fortsatte vi til vi hadde rundert ca 550 m. En god blanding av blindslag og funn/rett i lek. Ca 3-5 blindslag mellom hvert funn.

Ville ha melding på siste figurant og da Isi kom til ham, meldte hun og løp innover. Hun var lenge vekke, jeg visste ikke hun hadde vært hos figuranten, og hun kom inn uten melding,  fòr forbi meg og ut igjen.
Noe hadde tydeligvis skjedd fra hun tok bittet og løp inn og fram til hun kom til meg. Hun kan ha hektet i en pinne eller noe annet... Ingen vannpytter her så det var nok ikke drikking.
Men siden dette aldri har skjedd tidligere, så avskriver jeg det som et arbeidsuhell. De er jo ikke maskiner heller, disse hundene våre, de kan gjøre tabber/feil/eller uhell kan skje. Får bare følge med at det ikke blir noe som skjer igjen/oftere. Hun måtte selvsagt melde på nytt, "no problemos" - fin melding og påvisning. Tok et funn med melding til på neste siden og det gikk bra :-)

 Isi kommer med melding:

Siste funn i 1. økta:

Så en liten pause i kulden... var kaldt å sitte i ro i dag. Måtte faktisk ta på vanter etter pausen... for et væromslag etter den gode varmen vi har hatt i det siste. Men det er jo bedre for hundene å jobbe i slikt vær da, så det er jo ikke bare negativt. Vi må bare kle oss slik vi gjorde i vinter... og det var ikke så lett å huske nå etter en lang varmeperiode.

2 økta var Ghita og Morten figuranter. Jeg ville gjøre noe lignende, ukjent (ikke alt), med avgrensinger og en blanding av rett i lek og melding. Ville ha Morten oppe på et tre vi brukte til Daisy, så han visste jeg hvor var.
Da jeg skulle igang var det en 3-4 unger som holdt på inni skogen her, ikke så langt fra huset. Så vi flyttet starten et godt stykke nedover.
Det ble 2 blindslag før hun fant Morten i treet og hun meldte fint. Her er Morten kommet på bakken for å belønne. Han lå på den stammen som var blåst ned, rett bak ham på bildet:

Så andre siden, Isi forsvant og etter en lang stund kom hun bakfra, med melding... Ungene..?  Joda, hun påviste dem, ca 150 m fra oss, fikk to godbiter av meg og så tilbake. Etpar blindslag før funn av Ghita, rett i belønning. Nå trakk Morten litt framover, ukjent for meg og hun skulle rett i belønning hos ham og til slutt et funn på Ghita med melding. Dette gikk veldig bra og vi avsluttet. Godt fornøyd med innsatsen til Isi og til figurantene!!!  Så bar det hjem for å henge opp vått tøy!

Ingen kommentarer: