søndag 14. oktober 2012

Spesial A - trening

Trond har laget et opplegg for de A godkjente ekvipasjene. Fokus er trening i ukjente momenter. Hovedsaklig med fokus på miljøtrening og søk, og bruk av GPS. Første søndag hver måned er det noen A ekvipasjer som får prøve seg.
Dette hørtes spennende ut. Jeg meldte meg på første gangen, forrige søndag 7 oktober.

Da fikk vi søke i et stort garasjebygg på Forus industriområde. Garasjen var "åpen" dvs med netting, slik at luft/vind kom inn. Det var på 5 etasjer + kjeller. Kun kjelleren var lukka. Vi kjørte heis mellom hvert søk/hver etasje. 

Vi staret søket på toppen, og jeg gikk i frittsøk med Isi. Hun taklet fint heisen opp, tror ikke hun har vært i heis tidligere. Husker ikke helt hvor vi fant de ulike funna, men vi fant først ei dame på en campingstol, bak ein bil. Trond hadde fått med sin mor. Flott med ukjente figuranter. 
Men mora satt og koste seg med boller... og hadde lagt pakken ned på bakken... Jeg så at Isi slo på ferten et stykke fra, på motsatt side av garasjen. Hun jobbet seg fint inn mot funnet og halen og kroppen viser tydelig at her er det folk. Så forsvant hun bak bilen og jeg så ikke hva hun gjorde. Plutselig kom hun fram og det var tydelig at hun tygget på noe... Så løp hun mot meg, uten melding, og tilbake igjen. Heldigvis fikk hun ikke fatt i mer boller og da meldte hun. Jeg trodde det var endel av Tronds plan... men det var det ikke..he..he.. :-)


Isi og meg i heisen:

Her søker Krimp og Bjørn, figuranten sitter bak bilen vi ser til venstre:

Så fant vi en kjeledress som Isi meldte fint på, den lå helt nede i kjelleren, tror jeg.

Neste økt i samme garasje. Isi peip allerede i heisen og hun giret seg opp. Nå var Tronds plan at vi skulle stå i døra/ ved inngangen, inn til etasjen, og sende hunden på runderingslag inn i garasjen. Jeg burde ha skjønt hva som kunne skje... men gjorde ikke det, før hun feilmeldte ved en bil. Jeg hadde sendt henne ut på "runderkommando" og hun skjønte ikke helt hva hun da skulle gjøre, selv om hun løp 20 m...
Hun var kjempegira, og hadde nok store forventninger til bygget/miljøet, men vi har alltid gått i frittsøk slike steder. Hun tok bittet etpar ganger til, før jeg, heldigvis summet meg, og sa til Trond at jeg ikke ville ha mer feilmeldinger (ikke minst pga runderingsprøven vi skulle opp til lørdagen etter...). Når vi gikk i frittsøk gikk det fint. Ingen mer feilmeldinger og hun fant mora til Trond igjen et annet sted, + diverse gjenstander som hun meldte på.

Men jeg tenkte litt på dette med de feilmeldingene og at dette var skikkelig dårlig timing ift re prøven... I skogen hadde hun jo problemer med feilmelding for 5-6 år siden, alltid på første slaget... (pga forventning/stress sannsynligvis), men det fikk vi trent vekk og hun har ikke feilmeldt siden 2008. Men nå altså, 6 dager før 2 re prøven... Håpet at det kun var miljøet som var "triggeren" her og at det ikke ville begynne igjen i runderingsløypa også.

Til slutt fikk vi en sporoppgave. Fikk et bilde av Trond, som viste et "bygg"/av teltstenger, i nærheten. Inni der var figuranten sist sett. 
Inni "bygget" var det betong og noe glatt kliss... så her fant Isi ingen spor. Vi gikk rundt bygget, der var det hardpakka grus. Det var også 3 timer siden figuranten hadde vært her. Så gamle grusspor har vi ikke trent på og vi hadde ikke et bestemt utgangspunkt men måtte søke etter sporet. Det ble for vanskelig. Jeg kontaket Trond og han fortalte retningen. Litt lengre borte i den retningen, var det litt gress så da prøvde vi oss der. Og nå fant Isi sporet. Det gikk på en blanding av grus og gress, så mer gress/ugress i kanten mellom hovedveien og industriområdet. Hadde misforstått Trond ang en åpen plass han hadde passert, og dro Isi av sporet... men da vi fikk klarhet i misforståelsen, bar det tilbake igjen, og Isi husket godt hvor hun ble dratt av... for hun heiv seg rett i sporet da vi nærmet oss. Etter et par hundre meter, også på grus, fant vi slutten, en boks med godbiter inni. 

Kjekt opplegg for de A godkjente. Takk Trond :-)


Isi finner ikke noe spor her, ivertfall ikke med så høy nese...
Her leter vi etter spor og Isi finner det etter litt leiting:

Nå er vi på sporet etter Trond:

Snart ute på grusplassen, der Isi finner slutten:




Ingen kommentarer: