torsdag 31. oktober 2013

Sporkurs med Tobias Gustavsson

Forrige helg var det klart for NRH`s sporkurs med instruktør fra SWDI (Scandinavian working dog institute), og instruktør var Tobias Gustavsson.
I mai, da Emma var bare 9 -10 uker, var vi med som observatører på et sporkurs med samme instruktør.
Denne gang var Emma også påmeldt!

Vi startet fredag kveld med et to timers foredrag. Her var også invitert folk fra andre miljøer/klubber og vi var vel ca 35 stk som møtte opp. Et interessant foredrag og jeg fikk mer med meg denne gang, liksom... Kanskje noe var endret på, eller så var det lettere å "følge med" fordi jeg nå har trent asfaltspor og hadde flere "knagger" å henge det på. Det stemmer ivertfall at det kan være nyttig å høre ting flere ganger :-)

Lørdag var det tidlig opp. Fikk luftet hundene litt før vi startet. Gro og Maja kom og tok Isi med seg på tur. Det var stort sett oppholdsvær, så Isi fikk stå endel utenfor bilen :-)

Emma er kommet godt igang med sporinnlæringen på asfalt og hun hadde etpar skikkelig bra asfaltspor ila helga, også noen som var for vanskelige. Man må teste dem litt innimellom, for å se hvor langt de er kommet.
Hun har veldig god motivasjon og forståelse for spor. Hun VIL og VIL og VIL - så motivasjonen er det ikke noe å si på. Hun har virkelig en stor "motor" innabords... Vi har også startet med spor i terrenget og jeg har valgt å legge godbiter i det for å få ned farten. Ser ut som om det hjelper.

Vi øvde også på vinkler, ukjente/utforderende spor på asfalt/gress og i skogen, overganger mellom asfalt og gress og "møljespor" på den store marka (5 sporleggere krysset hverandres spor som i en stjerne).
Jeg er veldig godt fornøyd med dette kurset og fikk gode og konstruktive tilbakemeldinger og ny inspirasjon til videre sporinnlæring!

Jeg beskrev tildligere (etter kurset i mai) de ulike trinna i opplæringen, basrt på boka til Lars Fâlt, Tobias Gustavsson m flere: "Spårhunden och lukterna", så det skriver jeg ikke en gang til.
Men har "notert meg" noen punkter som jeg skal huske på under den videre opplæringen.

Her er Emma for etpar måneder siden:


* Trening generelt: studier/erfaringer har vist at 3-4 økter/treninger pr uke ( 3 - 5 spor pr økt), i innlæringsfasen av div øvelser, er bra. Trening (på samme ting) hver dag gir ikke nødvendigvis det beste resultatet. Det er viktig å ikke trene feks spor hver dag, men feks lydighet el annet innimellom. Ikke tren på så mange ulike ting, ta et moment om gangen. Litt "tenkepause" er bra og etter et par dagers pause/trening på annet (ikke neseøvelser)  gjør ofte øvelsen bedre. Dette tenker jeg kan være litt individuelt, men viktig å ha i bakhodet - trening hver dag er langt fra nødvendig/ønskelig... puuhh - veldig greit for oss som er travle med full jobb ++,  i tillegg til hundetrening.

*Vinkler: Trene på kun vinkler og ikke mye annet i samme spor. Tråkke godt opp/gå fram og tilbake i vinkelen, for å sette mer fert i bakken. Dette hjelper hunden i starten med å finne vinkelen. Legg godbit/gjenstand før vinkelen/i vinkelen, for å roe ned slik at hunden får med seg denne. Lagt rett etter vinkelen er faren stor for at hunden får ferten av den og kutter vinkelen. Vinkel kan godt trenes først på grus/gress. Man kan lage vinkelen litt bøyd og så mer og mer rett/spiss.Gå med kort line og hold igjen med en gang hun er utenfor vinkelen. Belønn/ros mye når hun gjør rett.

* Hunder med mye fart (er bra!) men man trenger å øve på at sporet ikke går rett fram. Gå feks "slangespor" på grus, slik at man kan merke hvor man går.

* Asfaltspor: Belønn ofte. Vær obs på at klikkeren kan føre til at hunden blir veldig fokusert på eier. Hvis dette skjer er det bedre å kaste leken framfor hunden. Emma sporer ofte videre selv om jeg klikker... :-/ så jeg kan også kaste leken/skinndraleken. ballen triller og får henne langt avgårde etter ballen...  Gå utforderende spor på asfalt, feks opp en trapp, over noe, gjennom noe ol. Etterhvert også andres spor. Ha sporlegger med. Øk liggetid, avhengig av hvor mye folk som går/har gått her. Ca 30 min er bra nok.

* Gjenstander: Må trenes på utenom sporet til hun apporterer dem uten at jeg trenger å stoppe henne. Så her går jeg tilbake og gjør lik jeg gjorde med Pia og Isi, legger ikke gjenstander i sporet før hun er kommet lengre i apporteringen av dem. Jeg vil øve på dette utenom, legge ned/gjemme i vegetasjon og trene på å finne dem OG apportere dem. Teste om en stund om hun apporterer i sporet. Tror jeg må ha en super belønning, for hun er veldig gira på sporet!!!

Vi snakket også om lek og hvordan man kan leke med hundene. Alle fikk leke med hunden sin, foran alle... og Emma lekte veldig god jaktlek med skinnfilla og så litt drakamp, men da jeg slapp, ville hun ikke komme til meg med den... Jeg rygget mot bilen også, og dit ville hun ikke, men jeg har nok ikke jobbet nok med det heller, samt at hun er i rette alderen til å finne på litt "ungdomsopprør". Tobias mente at jeg holdt med med drakampleken litt for lenge og at hun derfor ikke ville komme tilbake. Tror nok det også kan stemme, for når jeg har prøvd etterpå, og sluppet taket nesten med en gang, så følger hun fint etter meg og "ber" om mer :-)

I tillegg fikk vi innblikk i og trent litt på fokusøvelser og markering av bitte små gjenstander (kronestykke) - noe som faktisk gikk veldig bra!Jeg får vurdere om dette er noe jeg skal vektlegge videre. 

Noen bilder:
Stig og Mira
 Tobias:

Vi ser på at alle går det første sporet:

Nina og Zappa:

Trude og Essa:

Hermann og Linus:

Nina kaster leken:

Noen lekebilder:
Trude og Essa

Nina og Zappa:

Stig og Mira:


Bjørn og Kaiser

Militærteltet som Stig hadde med, kom veldig godt til nytte. 
Vi så på mye videosnutter innimellom. Mange spennende videoer av bla. politihunder

Kursets yngste deltaker:

Kaiser skal spore:

Og alle vi andre ser på Bjørn...

Nina og Zappa:

Ingen kommentarer: