onsdag 9. april 2008

Leteaksjon i Sørmarka

Ca 9.30 i dag kom en alarmtelefon. En ung mann var savnet. Søkeområde var Sørmarka i Stavanger. Dette er et populært turområde og vi regnet med at det ville være mange folk ute i det fine været.
Heldigvis var vi jo ganske tidlig i gang, og de fleste folka var på grusveiene.
Var i søk fra ca 11.00 til ca 13.30. Søkeområdet mitt bestod av åpne områder, grusveier, tett kratt og skog, samt området like inntil motorveien som stort sett bestod av tett, tett granskog. Traff mange folk langs grusveien og spurte alle om de kunne ha sett noe(n) som svarte til beskrivelsen fra mandag og til i dag.

Ved motorveien søkte jeg med Isi i bånd, så det tok litt lengre tid enn normalt, mens i de andre områdene gikk jeg med henne løs på overværsøk og rundering. Etter ca 2 timer i søk, akuratt mens jeg driver og sender Isi på runderingsslag inni /under noe tett kratt/trær, så ser jeg plutselig en "svart strek"... Var det isi som løp..? Jeg ser henne ikke og ser meg litt rundt. Ingen å se. Får bare vente og se.
Hun kommer tilbake med melding!
Turfolk sannsynligvis...tenker jeg. Hiver på lina og løper etter. Det var en mann som holdt på å gjøre rent fuglekasser :-)
Han var blid som en sol og lurte på denne hunden han hadde sett. "Hun løp bare rett forbi meg" sa han og jeg gav Isi belønning. Fortalte ham hva vi holdt på med og ba ham holde utkikk, han gikk jo mer i skogen enn de andre folka jeg hadde truffet.

Jeg la om litt på planen nå, slik at vi ikke skulle få mer overvær av ham, så jeg tok nederste delen av teigen, for så å gå tilbake i dette området når fuglemannen var borte.
Etter ca 30 min til får jeg beskjed om at vi kan avslutte søket. Går da mot bilene og er der ca kl 14.00. Nye opplysninger gjør at polititet avslutter hundesøket.
Jeg får satt alt på plass i bilen før jeg kjører på jobb igjen.

Ingen kommentarer: