søndag 6. desember 2009

Søndagstrening på Sviland

Kai Erik og Umi i farta på en søndag

Jeg var ute av dørene i dag FØR kl 10.30... på en søndag! Ikkje verst for et B menneske ;-)

Vi var 6 stk som møttes på Sviland for ei ekstra treningsøkt. Det var oppholdsvær og blåste godt, på slutten meget godt. Da dryppet det også litt men det var så lite at man nesten ikke merket det.

Først hjalp jeg Gro og Morten med meldingstrening i en times tid. Det begynner å bli bra nå. Stå på videre!
Imens runderte Kristin U og Ola oppe i "storløypa". Så var det min og så Kai Erik sin tur, vi ville begge rundere langt :-)

Viktig med god lengde på runderingen innimellom, og samtidig gi Isi motivasjon og påfyll underveis. Nina og Kristin U var flinke figuranter. Og - jeg ville ha mange folk på midtlinja, og det fikk jeg!!! 3 "strenge" herremenn (Ola, Morten og Kai Erik) og også Gro var der og gjorde det til ei stor gruppe, flott!
Jeg prøvde å være bevisst på stemmebruken min. Håper jeg klarte det?? - Å være motiverende for Isi og ikke "trykke" henne ned med for streng/irritert stemme.
Fikk også noen gode tilbakemeldinger fra Kristin på ting jeg kan være obs på - takk!

Startet nesten nede ved asfaltveien, da ville vi nå 800 m, før vi kom til gården.
Startet med klapperekke nedover mot der vi skulle starte. 3 klapp på hver side nedover. Funn på første, høyre side. Figuranten på andre siden gikk inn og oppover og gjemte seg bak bilene.

Fint funn på første, gikk rett i lek og det var ingen tegn til "bittsnapp" i starten, selv om hun fikk påvirkning. Veldig fornøyd med at dette ser ut til å være et tilbakelagt kapittel :-)
Gikk bra blindslag oppover mot parkeringsplassen. Måtte sende på nytt en gang. Kristin var så "hare" og Isi fikk et bra funn her også. Kai Erik plasserte figuranter ut etterhvert, som jeg ikke visste hvor var. Eneste forutsetningen var at de skulle belønne direkte og at det ikke skulle være altfor mange blindslag mellom funna.
Det gikk veldig greit oppover. Noen få korte slag/stopp men lett å få igang igjen :-) "Harer" på noen av slaga når hun var i fint driv utover (motiverende) ellers ingen påvirkning. Hun virket gira og motivert og dro meg over på andre siden når vi kom inn fra funn.
På noen av slaga fikk hun figuranten "i nesa" på lang avstand og dro langt frem. Mot slutten (de siste 200 m) bestemte jeg derfor å ikke legge ut noen, men heller la henne gå blindslag og så la en løpe ut når hun var på andre siden. Det gikk fint i dag, hun merket ikke at noen løp ut :-)

Fikk et funn på litt over 800 m og hun virket ikke spesielt sliten da vi var ferdige, men jeg ville ikke sende henne mer nedover mot gården siden bonden der til tider virker en smule "ustabil"... Ikke verdt å risikere noe i disse "bondeskyterhund" tider :-(

Fornøyd med dagens økt. Har prøvd å tenke på hvor mange funn hun fikk... tror det må ha vært ca 8, så det er jo endel mer enn på en prøve. Men det viktigste nå er å gi henne masse positive opplevelser i runderingsløypa, og det fikk hun i dag også - En stor takk til figurantene som virkelig gav alt :-))
Utrolig viktig med motiverte og gode figuranter som kan belønne hunden på rett måte. Og det varierer jo fra hund til hund. Det kjekkeste Isi vet, er å finne folk med lommene ("veskene") fulle av godbiter, få "stjele" noen fra lommen eller veska og få "rulle" seg rundt med dem, klatre over de, legge seg oppå de og kanskje også bli klødd på magen...

Ingen kommentarer: