torsdag 15. november 2012

Praktisk ettersøkning på en onsdagskveld

Onsdags kveld møttes lag 2 på Alsvik. Mørkt som i graven... Og det regnet og regnet, hele kvelden, men ikke så mye som de meldte. Så på med "bergansuniformen" og hodelykt og avgårde med oss.

Det har vært mye jobb og annet, i det siste, som gjør at jeg ikke har fått trent så mye. Men Isi takler heldigvis mindre aktivitet i perioder også. Hun har en veldig fin "av og på knapp", heldigvis!

Jeg villa ha et praktisk opplegg denne kvelden. 3 ønsker (momenter) i en økt, rene kinderegget altså...
Ritva ble sendt oppover til huset på Alsvik og la seg på en benk ved grillplassen. Isi pleier alltid saumfare slike spiseplasser for om mulig å oppdage EN smule....  Så nå skulle jeg se om hun gikk rett til figuranten.
Gikk med henne løs oppover grusveien og på lang avstand fikk hun ferten av Ritva og forsvant oppover og ute av syne (har lykt på vettu, så jeg så henne en stund).
Hun hadde funnet Ritva, men var på andre siden av gjerdet, kun med planker mellom. Allikevel løp hun rundt huset og fant Ritva på benken. Fin melding. Er veldig fornøyd med at hun gikk rundt for å komme helt inntil henne. Det er nok pga at jeg ofte lar henne gå "rett i lek", så hun har alltid et håp om at det er det som skjer.
Og i denne situasjonen hadde det faktisk vært helt ok å melde på andre siden av plankene, som Ritva lå helt inntil.

Gammelt bilde fra 2005:

Så gikk vi videre på grusveien og Isi skulle nå finne Olas sekk og melde på den. Ola hadde hengt opp en refleks, slik at vi ikke skulle gå forbi. Isi fikk ferten av sekken og løp ut, meldte og kom tilbake. Og så løp hun faktisk ut på påvisning uten å snu seg... Hun pleier ofte snu seg når det er gjenstander, for hun vet godt at belønningen kommer fra meg...
Etter belønning tok jeg på sporselen og lina og satte Isi i "søkespormodus". Hun vaset litt rundt først og jeg tok henne til meg og lot henne roe litt mer ned før jeg gav "søk spor" kommando. Da satte hun avgårde på sporet. Jeg visste ikke hvor det gikk, men Isi var tydelig på hvilken vei HUN ville... så da var det bare å henge på i mørket!

Da vi nærmet oss Ola gav han beskjed om det, for jeg ville at Isi skulle være løs og jeg et stykke bak, når hun fant ham. Hun var faktisk løs da han meldte fra at vi nærmet oss. Jeg slipper henne løs på spor (lina henger på/bak) når jeg feks trenger å gå roligere over ulendt terreng/steinrøys ol., eller at Isi jobber med en vinkel, har mistet sporet el lign. Hun jobber mye bedre uten at jeg henger bak i lina, og da står jeg jo også mest sannsynlig i nærheten av sporet.
Hun var altså løs og fant Ola, meldte og kom for å hente meg - veldig bra!

Ingen kommentarer: