fredag 31. mai 2013

Mer rundering, rutiner og litt ellers...

Onsdag var vi igjen ute for å trene litt "minirundering" med Emma og litt vanlig rundering med Isi. Lag 2 var på Dale og etter å ha sett på Ronny`s sporoppsøk, var det Emmas tur.

Vi brukte ikke grusveien til midtlinje, men gikk på tvers inni skogen. Bjørn Erik og Sonja var flinke figuranter og Emma løp glad og lykkelig fram og tilbake mellom dem, en 12 - 14 ganger. Hun virker nå mer målbevisst helt fra starten, men er avhengig av å se at det er noen der ute. Figurantene var nok lengre ute nå (10 - 20 m), ivertfall innimellom, og bare ved å bevege hånda litt, så er det nok til at Emma løper ut.

Her leker valpene Zappa og Jack, som er brødre, og Emma sammen, etter treningen:

Isi fikk en ukjent oppgave med 3 figuranter. Hun startet litt "trått" og jeg måtte sende to ganger før hun gikk langt nok ut. Men så var hun i gang! Hun løper greit ut, men jeg ser jo at hun ikke er i sin beste kondisjon... Det har jo blitt litt lite trening de siste månedene og heller ikke så lange turer, så kondisen er ikke helt på topp! Hun er nok også mer trøtt nå, hun sover nok mindre enn tidligere nå når jeg har fri og vi har en våken og vilter valp hjemme... Men vi satser på litt mer kondisjonstrening nå framover så kommer det seg nok!

For Emmas del, så begynner rutinene her hjemme "å virke". Hundene er ute og går på do mellom 6 - 7 og så kan de sove litt igjen, faktisk har hun sovet helt til 8.45 en dag!!!
Opp og gå morgentur mellom 8 - 9 en gang (ca 20 minutt rolig tur i skogen her bak husene). Frokost og så litt lek mellom hundene, før Emma sovner. Da trener jeg på at de (les Emma) skal være alene. Jeg går enten i butikken eller setter meg oppe, med døra på klem... 
Hun har vært alene (Isi er der) i ca 2 timer. Jeg hører når hun våkner, tusler litt rundt, litt klynking, og så blir det stille igjen. Jeg venter med å gå ned til det har vært rolig en stund. Flere dager i uka prøver jeg å holde aktiviteten lav fra  morgen/formiddag av, for det er jo da de senere skal være alene og jeg på jobb!
Aktivitetene begynner ivertfall etter kl 12.00. Jeg kjører da ut på ulike turer/miljøtrening/treninger, og tar først Emma med meg alene ut, så får Isi en tur etterpå, ev også sammen etterpå det igjen. Det tar tid å gå to "turer" med det er viktig at Emma lærer å takle verden på egenhånd!
Her er litt bilder og video av noen turer den siste uka.
Her er vi på Ulsnes og går tur med Gro (min søster) og hunden Maja:

En annen dag da Emma og jeg er alene på tur ved Ulsnes. 
Vi satte oss ved vannkanten og Emma tutlet rundt:


Hun var veldig opptatt av det våte element...og av skjell og taren som måtte tygges litt på:



På vei tilbake gjennom "Trollskogen" var vi inne i ei av de mange "hyttene":

Tur i nytt område for Emma, nå ved Stokkavatnet/Krossberg:

Alltid noe kjekt å finne i vannkanten:

Vasse...vasse...

Så hentet vi Isi og hun ville ivertfall bade/svømme:


På brygga til roklubben:


Hurra! Fikk begge hundene på samme bilde, og der de begge ser mot meg:

Et til ganske bra:

Det pleier å være slik nemlig: 



Ingen kommentarer: