fredag 10. mai 2013

Miljøtrening

Her kommer litt oppdatering hva slags miljøtrening vi har drevet på med de siste dagene.
For en hund som skal bli redningshund, er det viktig at den takler alle miljø den blir satt i. Vi har en nesten "sykelig" trang til å miljøtrene... (ikke sant John...?).
Det viktigste er at det blir gjort i et tempo som valpen takler. En valp skal jo også sove mye og ellers bli kjent med "hus og heim" og rutiner. Jeg prøver å ha en/to liten miljøtreningsøkter hver dag. Korte økter og hvile før/etter. Da er Emma med meg alene og Isi er i bilen/hjemme. Det er viktig at valpen får oppleve ulike miljø uten støtte av den andre hunden.
Jeg prøver også å ta det "rolig" de fleste morgenene og formiddagene, slik det jo skal være når jeg (en gang...) begynner på jobb igjen! Ønsker mest aktivitet om ettermiddag/kveld!

En liten bildekavalkade: 
I nabohagen snekres det nytt gjerde/terrasse og 
det hamres og sages og innimellom kommer 
arbeidsfolka inn til oss, det er fin miljøtrening!

Så sover vi igjen...

Kan sovne hvorsomhelst, her under kontor/pc-pulten:

Var på besøk på jobben. Hilste på mange kjekke barn først,
så opp på pauserommet og hilse på de voksne... og så sove litt...
Hun kan ivertfall slappe av, hvor som helst, og det er bra!

Litt lek og "knoving" i sofaen:

Hva skjer`a...?

Vi besøkte fritidsgården og så på mange ulike dyr og noen folk:
Her er geitene:

Hmm.. skal jeg gå bort...?

Ja, det er vel ikke noe farlig!

Og hønene:

Liten tur i Sørmarka med Isi:
Lett på foten og høy hale

Traver glad i vei:

Snart slår halen krøll på seg...

Hvor ble Isi av...?

Opp for å speide:

Emma i blomsterenga!
Hun satt stille i akkuratt 5 sekund, så jeg fikk tatt et noenlunde bra bilde:

Mye å sette tennene i her:

Ut i "vannet":

Vi trener også på å leke og å komme tilbake med leken:

Emma fant sin første figurant:


 Her kommer noen filmer:

Innkalling:


På besøk hos Sven Magnus og sauene:

Sauefor...Mmmm...

Og inne stod kyra og ungdyra. De var store, men Emma var ikke redd:

Vil du hilse?

De stod nettopp snute mot snute, men jeg hadde mobilen i lomma...

Vi gikk litt rundt på gården også, både oppe på den mørke låven og litt utenfor.
Emma vil gjerne utforske selv og går veldig gjerne opp på "ting" :-)

 Lek

Det er strødd med leker på golvet, og ulike pappting, brusflasker ol...
Ser ikke ut rett og slett... Men, men sånn får det være i valpetia!

Og her har jeg faktisk plukka opp det verste... 

Tomflasker er gøy å leke med:

Litt trøtt... sovner snart nå :-)

Ingen kommentarer: