søndag 28. september 2014

Funn på uvanlige steder og med uvanlige figuranter

Lørdag var vi på Alsvik for å trene. Noen gikk spor og andre trente rundering/melding. Her på Alsvik, finnes det flere andre steder å søke enn kun skog/terreng. Jeg ville benytte meg av det i dag.
Hun fikk 3 korte økter med totalt 10 funn med løsbittmelding, samt endel blindslag!

1. økta runderte Emma opp hovedgrusveien til huset. Startet med etpar blindslag, så var det en figurant inni gapahuken, fin melding og påvisning.

Her lekes det  på utsiden av gapahuken:

Den røde ballen er kulere enn den gule... de er helt like, så hvorfor velger hun den ene???


Så etpar blindslag til og vi var kommet opp til huset. Figuranten satt på benken på utespiseplassen. Fin melding her også, og da hun hadde tatt bittet, hoppet hun rett igjennom mellomrommet mellom plankene som danner bakveggen, istedenfor å løpe rundt som jeg ville trodd var lurest... Men snuppa her skal ha korteste veien til meg og lar seg ikke stoppe av en litt smal åpning...  :-)

Tok bildet gjennom den sprekken der Emma hoppet ut med bittet i munnen...
Her lekes det med Ola:


Deretter et funn på baksiden av huset, opp en grusplass og bak en vedstabel lå Morten. Flott melding her også. Jeg har også begynt å sette på påvisningsline nå, må holde henne igjen i båndet, sette på lina og så si vis. Hun holder bittet fast helt til jeg sier "vis".
Så fikk hun et funn i skogen på andre siden, der hadde hun hatt flere blindslag oppover, og akuratt her var det litt tett, så det var et greit moment å trene på. Fin melding men hun satte seg fast i bringkobbelet på vei ut på påvisning. Fikk labben oppi... Satte seg bare ned og ventet... Hadde hun prøvd å komme seg løs hadde hun sikkert utløst bittet. 

2. økt var opp samme grusveien. Første funn var Morten og han hadde med hunden sin Snusken. Første gang vi prøver på figurant med hund. Emma tok bittet, så Snusken og slapp bittet og hilste bitte litt på ham, så tok hun opp bittet (som Morten pekte på) og kom rett inn. Snusken var kjempeflink figuranthund.



Så et blindslag opp i skogen mens vi hadde Silja og Gry like ved oss på midtlinja. Brydde seg ikke noe om dem, her skulle folk finnes! 
Neste funn var like ved grusveien mot vannet. Jeg ville sende henne nedover grusveien, da jeg vet at det kan være vanskelig å koble søk/rundering når miljøet er annerledes. Men Emma føyk nedover grusveien så man skulle trodd hun hadde styggen sjøl i hælene... skar litt opp på siden men fikk der ferten av Ola og dro så over grusveien og fant han få meter inn i terrenget. Veldig bra! Hun bare "går og går"... hvis jeg sier "runder", så løper hun uansett hvor hun er. Herlig hund å trene med!!!
Siste funn var Trude og hun stod/gikk midt på den åpne grusplassen oppe ved huset og hun hadde en oppslått paraply. Trude slapp ned bittet da Emma kom og Emma tok bittet, så hoppet hun opp på paraplyen...!!! og kom inn til meg, hahaha... lille rare og galne jenta mi.

3. økt etter lunsj. Ola var oppe på en bratt haug like ved parkeringsplassen, bak infotavla. Emma fòr opp. Hun løp litt til venstre ift hvor jeg tenkte, men opp kom hun og fant Ola og meldte på ham!



Så noen blindslag og deretter nytt funn i gapahuken. Denne gangen langt inni den (første gangen var figuranten ikke så langt fra åpningen). Gikk supert og siste funn skulle vært oppe ved huset, men der var det folk som grillet... så da ble Trude lagt oppå en slags "bro" i skogen bak fotballmarka. Hun lå vel ca 1 m over bakkenivå og Emma brukte litt tid på å lokalisere henne. Da hun så henne, slapp Trude løsbittet ned på bakken. Emma tok det, men ville så komme helt inntil figuranten (vi har ikke trent på utilgjengelige tidligere) og karret seg opp på "broen", som bestod av noen planker og noen var ødelagt og det var huller oppigjennom... Var ikke i planen at hun skulle gå oppå denne her... Og da hun var kommet bort til Trude, datt hun ned... landet på alle fire beina og med bittet fremdeles i munnen... hehehe.. hun er litt gal! Så løp hun inn til meg og avleverte og deretter ble det belønning, på bakkenivå!
Veldig fornøyd med at hun takler alt av utfordringer jeg "pønsker ut".... og hun er like motivert enten jeg sier runder i skogen eller på grusplassen!

Helt til slutt fikk hun også søke et lite felt. Trude hadde lagt det ut og var 15 x 30 m. Det var 4 små gjenstander og hun fant alle fire uten problemer. Vi er i rute ift feltsøket også!


Ingen kommentarer: