tirsdag 9. september 2014

Ny regnfull lørdag

Det fine høstværet vi har, tar pause hver helg... skikkelig urettferdig altså!
Denne lørdagen var vi noen i Alsvik for å rundere. Sporfolka kom også, for det var fullt av kyr i sporterrenget ved Vandavatnet.

Jeg fortsatte å trene på å lære Emma blindslag, dvs lære henne at selv om hun ikke finner noen, så er de der på neste, eller neste, eller neste osv. Det innebærer å VARIERE antall blindslag og når dem kommer i løypa.  De siste øktene har jeg hatt 3-4 og 5 blindslag før funn, så i dag skulle hun bare ha 1 eller 2 før funn.

Hun startet med et blindslag, så funn, deretter noen funn og et og annet blindslag. Direkte belønning nå når vi jobber med blindslaga.
Når runderingen var ferdig, etter ca 250 m, trente vi melding med løsbittet. Inn fra figurant og så ut på "vis", hvis hun holder fast og venter til jeg sier "vis"!
Denne gangen gjorde hun alt rett og fikk gå på "vis" på alle 4 meldingene. Hun hadde en gang der hun satt litt langt fra meg, men hun tyvstartet ikke. Det å jobbe henne helt inntil, er forsåvidt lett, men på trening ønsker jeg at hun kommer mest mulig selvstendig inntil meg, uten for mye "på plass" osv. Men jeg bruker det innimellom. En annen gang tyvstartet hun nesten, men tok seg i det, satte rompa nedi igjen!

Jeg har ikke noe hast med å få lært inn fastbittet. Det viktigste er å lære melding grundig og så sette melding sammen med blindslag. Fastbittet pleier å gå veldig lett å lære inn, så det venter vi med ennå en stund.

Andre økta ble kort, for jeg måtte avgårde og hente søstera mi på sykehuset. Men hun fikk to meldingsøkter, der figurantene satt på steder de ikke har sittet tidligere. Fin melding og påvisning!


Mye regn så det ble ikke noen bilder. Men her er et fra sist onsdag i Vigreskogen. 
Emma er med som figuranthund for Gry og Siljas rundering:

Isi var også heldig denne lørdagen. Gro Elin og Scott hadde lagt et lite spor til henne på lufterunden. Hun var tydelig glad da jeg tok henne ut og gav henne sporlina. Hun elsket å bære den fram til sporstarten, og det gjorde hun også denne gang!
Hun strever selvfølgelig mer i sporet nå, enn tidligere. Hun trenes ikke lengre, kun godbitsøk. Men hun fant spor, var litt virring av og på, men halen gikk! Synd hun gikk rett forbi ballen, men jeg tok den opp og kastet den mot henne! Tror ikke luktesansen er helt som tidligere. Og hørselen er også mindre. Her om dagen hørte hun ikke når en godbit falt i gulvet... det hørte hun tidligere. Men hun er med på de daglige turene, selv om hun dropper kveldsturen noen dager. 

Litt Isi-bilder og oppdateringer. Ute på tur holder seg mest i nærheten av meg, bortsett fra når hun får lukten av "godsaker"...
Er litt stiv i beina og kroppen, så hun tar det med ro, men løper også litt innimellom.
Hun får glukosamin og jeg bruker "Back on track dekkenet" ganske ofte.
 Det ser hun ut til å like, og jeg synes hun virker mykere og bedre i kropp/bein etter å ha hatt på dekkenet. Så hun bruker det både inne/ute/i bilen, fra 2-3 timer til opp mot 5-7 timer, alt etter vær og når jeg får satt det på.

Fra en tur på Bråstein:

 På tur med Safi og Emma:

Hun elsker å være i vannet:

 Finaste pensjonisten:

"Tigger"...?!? "Vi"????

"Gi oss litt da, vi vet du har mer...!"

Ingen kommentarer: