søndag 6. juli 2008

Hovedkurs Midt Norge 2008

Fra venstre : Lisa, Dagfinn, Ole, Marianne og Torhild.

Så var årets hovedkurs over. En travel, men utrolig kjekk uke er over. Kursleiren var også i år i Rinnleiret, en gammel militærleir/kavalerileir på grensen mellom Verdal og Levanger kommune i Nord Trøndelag. Terrenget var spredd utover store områder i de to kommunene . Det er mye terreng i Nord Trøndelag ;-)
Det er gøy å treffe igjen "gamle NRH folk" og samtidig gjøre nye bekjentskaper. En flott uke har det vært!!!

I år var jeg instruktør for lag 9, et "trening mot B lag". Det var en herlig gjeng. En fin blanding av helt ferske og erfarne hundeførere med nye hunder. De fleste hundene var unge. Den yngste var 6 mnd og den eldste var 4 år. Hundene hadde alle sammen en flott fremgang i løpet av uka og førerne var flinke og stod på for hverandres hunder til "siste slutt" ;-)


Turen min nordover startet om kvelden. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre om kvelden/natta. Da er det ikke så varmt og med en bil uten klimaanlegg, blir det fort veldig varmt, og da blir jeg veldig trøtt...
Det var faktisk veldig kjekt å kjøre om natta. Jeg hadde en flott tur over de mange fjellene/fjellovergangene.
Jeg fikk se Hardangervidda på sitt flotteste, om natta... Skyfri himmel, ikke helt mørkt og en flott måne som lyste opp. Over Golsfjellet grytidlig i 4 - 5 tiden. Det var faktisk kaldt, ca 1,5 kuldegrad, frost og stille, klare vann med frostrøyk. Et nydelig skue:


Over fjella i Jotunheimen litt senere, dvs i 07. tiden om morgenen. Sol og stille. Høye fjell med snø på toppene. Det var allerede ganske varmt. Under er et bilde fra morgenturen vår i Jotunheimen. Litt senere på dagen kjørte vi over Dovrefjell. Stoppet der og gikk en deilig fjelltur,og fikk hvilt litt. Traff noen NRHère som var på ei av hyttene. Det var Trude og Geir Ole. De hadde campet i ei hytte en ukes tid og var nå også på vei til kurset i Rinnleiret.


Selv om jeg var instruktør så fikk Isi også trent litt de fleste dagene. Tror bare det var siste dag, fredagen, hun ikke hadde en/to økter. Men da fikk hun en god tur da hun var med på å "forsvinne" sammen med meg. Det var den siste oppgaven til deltakerne : "Forsvunnet instruktør"... Artig var det, og spesiellt siden det var lagets yngste hund, Oliver, på 6 mnd som fant meg først - bra jobba Oliver og Marianne! Like etter kom også goldenen Moritz på sporet mitt - bra jobba det også, ca 1 km langt spor der det også hadde vært hund med.

Den første lørdagen var det A/RE prøver og jeg gikk ut to prøvespor. Den ene ekvipasjen kom ikke igang på sporet så da fikk Isi gå det. Det hadde vært kyr i området, det så jeg da jeg la ut sporet, og jeg så også at enkelte steder "utredet" Isi mye før hun gikk videre.

Terrenget laget mitt hadde, lå i Inndalen, i Verdal kommune i Nord Trøndelag. Det bestod av mye myr, men der er det åpent og fint og størsteparten gikk fint an å gå/trene i. Det var også litt skog, tett skog og kratt. Noen "husdyr" var i nærheten. Ungdyr og litt sau.
Men litt nedi veien lå det noen elgknokler. En BJØRN hadde tatt en elg her i fjor (ca 300 m fra standplassen vår...)... uhh... jeg håpte at hundene og vi hadde skremt vekk eventuelle bjørner.

De første dagene var været overskyet og ca 15 grader, og en og annen regnbyge. Tirsdag kom sola og onsdag kom varmen i tillegg... Puhh... Det ble varmt, mellom 25 - 30 grader...., men heldigvis hadde vi pressenningen som solskydd og i den åpne myra blåste det godt så det gikk da greit. Deilig å slippe å tørke vått tøy ;-)

Her er et oversiktsbilde av terrenget. Vi ser veien opp. I enden av den hadde vi standplass (rødt kryss). De røde strekene var runderingsløypene, og vi gikk også spor her. Stormyra oppe til venstre brukte vi både til spor og overvær-søk, og vi brukte terreng på begge sider av veien til spor:



Kjekt å prøve rundering i ukjent terreng så hun har hatt noen runderings-økter.
Her er en kort oppsummering av treningen til Isi:
- En økt på ca 2-300 m med funn og blindslag.

- En økt på ca 600 m kun med blindslag. Her var planen at hun kanskje fikk de som var på vei inn fra et praktisk opplegg (3 stk + en hund). Jeg visste ikke helt hvor de var, men visste de var på vei oppover midtlinja. De hadde vært ca 1,5 km nedover denne. Isi runderte kjempebra, og det ble mange tomslag. Hun gikk seg bare opp etterhvert. Hun fikk en badepause underveis, for dette var en av de varme dagene. Greit å se at "ting" fungerer i ukjent terreng.
Hun fikk ikke funn, fordi vinden stod feil inn fra der de kom på stien, men jeg visste jo at det ikke var sikkert hun ville få funn. Belønnet selv fordi plutselig var Luna der og vi måtte stoppe. Forresten så hadde hun funn av en jakke tidlig i løypa. Meldte og påviste fint.

- En kort økt på 4 -5 funn der hun gikk rett i lek.

Overvær:
En økt der hun fikk to figuranter. Den første slo hun på ca 2-300 m og den andre noe kortere. Fin melding og påvisning.

Feltsøk:
Jeg stilte opp til å ta et feltsøk en av kveldene. Anneth, som tok instruktør - og dommerutdanningen i NRH skulle dømme 5 el 6 feltsøk. Isi fant alle gjenstandene (den eneste som fant alle ;-) og søkte bra.
Også vil jeg gratulere Annett som nå er ferdig instruktør og dommer!!!

I tillegg har vi hatt flere spor av varierende lengde og liggetid som har gått fint. Har hatt belønninger i slutten og i et av sporene en figurant.

Siste sporet var da jeg skulle finne gaven min fra deltakerne. Det gikk ikke bra....
Terrenget var for overtråkka. Det var det terrenget vi hadde brukt hele dagen og det ble for vanskelig å finne rett/et spor. Men jeg fikk allikevel gaven min... ;-) for jeg ble hjulpet på rett vei - TUSEN TAKK, alle sammen, for både gavene og for ei fantastisk uke med dere. Lykke til videre!!!

Fikk tatt noen få bilder, fra bilturen og fra treningen, spesielt første og andre dagen. De er i mitt webalbum. Kanskje jeg får legge ut noen flere bilder etterhvert, hvis jeg får "stjele" noen fra deltakerne "mine".

Ingen kommentarer: