lørdag 30. april 2016

Praktisk trening er gøy!

De siste ukes trening har vært praktisk rettet! Har prøvd å tenke hva kan man gjøre her, i de ulike områdene vi settes opp på.

En onsdagskveld var vi på "Sviland 2". Jeg ville søke grusveien fra den borterste enden til den andre. 3 figuranter, stisøk med andre ord, der hunden skal markere/finne spor og følge opp overvær.



Da vi startet var Emma så gira at hun løp ut på hver side som om det var rundering... Jeg bare gikk på grusen, men tenkte at spor finner hun kanskje ikke i dette tempoet... Tok henne i line innimellom, for å sjekke for spor, men også i svingene fordi det var en sykkelgjeng som kom innimellom i et vanvittig tempo...

Første funn fikk hun på spor, fant Tom christian i kanten på en grusplass ved Risaområdet. Emma tok ikke bittet med en gang, tittet litt på noen syklister som stod like ved, drakk litt vann, så snudde hun rompa til Tom Christian og tok bittet og løp for å finne meg.

Så gikk vi videre på grusveien, ventet en liten stund før vi gikk fordi en turgåer gikk rett foran oss. Tok på lina og gikk nedover. Da neste funn kom, husker jeg ikke om jeg hadde sluppet henne løs, men hun fant greit Nina og det var nok på overvær inni skogen der hun løp.
Siste funn lå litt ovenfor bommen. Her så jeg ikke når hun slo på figuranten. For hun var inni skogen på motsatt side, må ha fått ferten der og løp over grusveien og ut på andre siden uten at jeg så det.
Kom fint inn med melding. En fin økt med en ukjent praktisk oppgave!

Onsdagen etterpå var vi på Dale. Cecilie og jeg hadde hver vår praktiske oppgave nede ved de gamle asylsøkerhusene. Først fikk Emma 3 figuranter i nærheten av husa, et oppe i andre etasje i den utvendige gangen. Her fikk hun ferten nede fra bakkenivå, fant trappa og fant Cecilie. På vei mot henne hadde hun bråstoppet og spist en godbit. Da hun hadde meldt, hoppet hun opp på kanten med forbeina... Jeg stod på bakken under og så bare hodet over kanten, og i et lite sekund tenkte jeg at hun kom til å hoppe ned... Uff skummelt, men hun skulle nok bare se hvor jeg var. Da hun kom inn med bittet holdt hun fint fast til hun satte seg, men akuratt da jeg skulle ta på påvisningslina, stakk hun... og ville nesten ikke komme tilbake til meg, hun skulle jo til figuranten sin hun, rampejentå... :-P
 


Cecilie filmet litt: 


Neste funn var oppå en terrasse på bakkeplan, men den var "innebygd" slik at Emma ikke kom til figuranten. Hun prøvde å komme seg inn dit flere steder, men gav til slutt opp og tok bittet og kom inn. Er veldig fornøyd med at hun prøver så iherdig å komme seg helt bort til figuranten! 

Siste funn visste jeg hvor var, nemlig nede i et gammelt sjøhus, som formelig ropte om å bli brukt til gjemmested... 
Emma løp avgårde foran meg, så jeg så ikke mer før hun kom tilbake med melding! Hun var helt nede hos figuranten her også, veldig bra! 

Alt i alt tok dette ikke mer enn ca 15 minutt, så jeg fikk en kjapp liten økt på slutten. Nina oppi et tre på plenen foran rekkehusa og Alexandre gående på plenen bak det ene rekkehuset. 
Emma fant Nina først, selv om jeg trodde hun skulle løpe ned til Alexandra, for hun løp i rakettfart rett ned mot husa. Men da hun var på vei mot meg igjen, fikk hun ferten av Nina. Hun prøvde først å klatre i treet, så tittet hun opp, ristet seg og tok bittet! 
Deretter gikk vi mot baksiden der neste var. Emma forsvinner bak huset og kommer etterhvert med melding. Hun gikk med Alexandra en liten stund, stilte seg litt foran henne og tok så bittet.
En fin kveld med flere kjekke utfordringer for Emma!

Ingen kommentarer: