lørdag 13. mai 2017

A hundeførertrening: gamle spor

Fredag kveld møttes vi 4 stk kl 18.00 for å legge ut spor til lørdagens trening. Jeg var tidlig ute og la et til meg selv mens jeg ventet på de andre.

Morten la så ut et til meg på ca 450 m. Vi andre la også ut for hverandre, slik at alle skulle få ukjente spor. Det blåste mye fredagen og var sol, og det fortsatte og blåse natten gjennom og lørdags morgen så jeg at det hadde regnet litt, men det var opphold da vi møttes. Men blåste, det gjorde det, mer enn på fredagen. Vi snakket litt om vinden ville gjøre spora vanskeligere for hundene... Men der tok vi feil gitt... Det er jo ganske mye vegetasjon her, gammelt gress og myrområder, så tydeligvis var det mer enn nok fert igjen 16 timer etterpå.

Jeg startet med å ta det ukjente sporet etter Morten. Sporet var 16 timer gammelt. Tok oppsøk og Emma reagerte veldig fint når hun traff sporet, som gikk omtrent i den retningen vi tok oppsøk i... Men hun økte farten og dro på, så jeg skjønte at det var spor. Hun fant raskt første gjenstand, alltid greit å få en bekreftelse om at man er på rett spor. Det gikk veldig fint, gjennom hele sporet på ca 450 m. Emma fant to gjenstander, jeg en og en gikk hun over (en filmboks... for de som vet hva det er :-P)
Slutten fant hun også og var strålende fornøyd, som jeg var! Dette gikk på skinner, flinke jente Emma!

Gul strek er Emma og meg, den røde under (som nesten ikke vises...) er Mortens spor:





Rett etterpå gikk vi også det sporet jeg la ut selv. Først la jeg ut slutten... Så startet vi. Dette sporet var ca 850 m langt og hadde ligget i 17 timer. Emma fant nesten alle gjenstandene (4), jeg plukket opp 2 plastikkdingser. Ingen problemer her heller, alt gikk fint og hun gikk rett på slutten :-) 

Etterpå var vi 6 stk som skulle trene på og teste mer de nye gpsène (Alpha 100 med hundepeiler). 
Vi fikk god hjelp av Cecilie og Ola, godt dere var der!! Takk for god hjelp! Nå begynner jeg å få taket på det! 






Jeg har jo testet ut og lekt meg litt med den nye gpsèn og hundepeileren tidligere. Under er bildet fra runderingen på onsdag. Emma tar litt av, spesielt i starten, der hun tar begge sider i "et jafs"... Det går seg til etterhvert, men kjekt å se at hun er langt ute og se hvilken god motivasjon hun har!
Det er også artig å studere sporloggen nærmere. Da kan man se feks at Emma på disse 350 m runderingsløype, løp 2.7 km og hadde gjennomsnittsfart på 10 km/t og en maksfart på 43 km/t!

Den rosa streken er meg på midtlinja og inn/ut til figurantene, den røde streken er Emma:

Ingen kommentarer: