fredag 13. april 2018

Øvelse i Sandnes sentrum

Cecilie laget til en øvelse for A godkjente og de som skal ta A i år. Også distriktets BA stilte. Scenarioet utspant seg i Sandnes sentrum. Der var 6 barn savnet/forsvunnet fra et arr ved Vågen videregående skole tidlig om morgenen. De var i 6 års alderen, og en var 11 år. Vi fikk melding om dette kl 10.00.

Etterhvert som hundeførerne ankom ko, fikk vi utdelt områder.Jeg brukte sporlina og sele,men hadde på bringkobbel. Sele pga at hun drar og den lange lina fordi den gir Emma litt mer spillerom der det går an, og jeg kunne ta henne nærmere meg ved trafikken.
 Emma og jeg søkte først rundt bygget barna var savnet fra. Deretter tok vi for oss kvartal for kvartal. Emma viste tydelig at dette skjønte hun. Hun søkte inn mot alle vegger, portrom og andre "gjemmesteder" langs ruta vår. Treningen vi har hatt tidligere har fungert.

Et sted, på vei opp til en parkeringsplass, fikk hun tydelig et eller annet i nesa. Hun virret litt rundt og søkte seg så nedover og i etasjen under, inni et hjørne, stod en tilhenger. Her viste hun tydelig at noe var interessant. Det kom plutselig ut en mann fra ei dør like bak. Han holdt på å fylle tilhengeren med noe og hadde gått inn/ut der. Så det var nok han hun kjente ferten av, for etter grundige undersøkelser av tilhengeren og området rundt, var det ingen andre der.

Vi fikk etterhvert tips om å søke på rutebilstasjonen etter at noen barn var sett der. Vi satte kursen dit, og fikk øye på 3 gutter som drev å skeitet med sparkesyklene sine. De passet til beskrivelsen, jeg sjekket hva jeg hadde skrevet ned ift påkledning osv. Gikk så bort og spurte hva de het. Og det stemte med våre "savnede". Så her var det oss som hundeførere som ble satt på "prøve". Godt jeg skrev ned alle opplysninger om farge på jakker, bukser osv, for det er jo endel folk og barn ute på "Ruten" en søndag formiddag.
Resten av de savna ble også funnet. En regnbukse simulerte en/to av guttene. Som siste oppgave fikk alle søke langs sjøen etter buksa. Vi konsentrerte oss om vannet/vannkanten og gikk først forbi, siden det ikke kom fert fra den der vi gikk. Så gikk vi tilbake, og den lå like ved ei svane som stod vakt... Da vi var rett ved buksa, slo Emma på den, og apporterte den :-P



Veldig fornøyd med at Emma så tydelig er på jobb, selv om vi er midt i byen. Hun leter etter folk/fert hun kjenner, men ikke ser, så får jeg brukt mine øyne og se om jeg ser noen som passer til beskrivelsen. Et reelt søk og reell oppgave! Takk for innsatsen Cecilie og ikke minst til guttene som deltok.

1 kommentar:

Hege Hansen sa...

Jeg har en utrolig stor drøm om å skaffe meg hund som redningshund. Men jeg finner ikke ut noe særlig om det å være rullestolbruker OG drive med redningshund. Jeg kan gå om jeg holder meg i noe. Jeg tviler på at jeg kan drive med det da... :(