søndag 18. september 2011

Nok en rydde- og vaskehelg, og noen små spor for Isi

Det blir ikke mye trening for tiden. Mye av fritiden brukes til å gjøre klar leiligheten her for salg. Det er et styr, uten like, men det må gjøres så det er bare å gå igang ;-)

Litt småspor har Isi fått i helga. På lørdag gikk jeg faktisk ut et spor her på Forus, i "luftehaugen" rett i nærheten. Veldig praktisk når man har mye å gjøre. Så fikk jeg handlet ting til visningen og vasket vinduer osv osv osv... resten av dagen. Og Isi var med da jeg la sporet ut, det ble dagens tur...

Sporet lå i nesten 6 timer. Jeg vet at mange andre lufter oppå haugen der, så jeg hadde lagt ut mange gjenstander. Regnet med at noen ville være borte. Slutten ble lagt nede på ei myr der ikke særlig mange går, så fikk jeg krysse fingrene for at den fremdeles var der da Isi kom.

Sporet gikk veldig greit. Isi hadde stor fart og som jeg tenkte så var ca halvparten av gjenstandene borte... Isi fant 3 av 6. Men det viktigste var at slutten var der jeg la den!
Noen steder i løpet av sporet så jeg at Isi nok jobbet med krysninger av andre folk. Hadde krysset og gått litt langs noen stier. Det er jo greit å gjøre sporet litt vanskelig når det er jeg som går det ut :-)

Her er sporloggen (med nåværende, ny bolig og jobben inntegnet):


Fikk også en utkalling til leteaksjon midt på natta, natt til søndag. Det var en savnet dame i Kristiansand. Vi hadde endel ekvipasjer der nede på samling denne helga, så de ble sendt ut først, fikk jeg vite. Vi her oppe skulle få beskjed søndag morgen hvis det ble bruk for oss. Men kl 08 fikk jeg en sms om at den savnede var kommet tilrette. Så da kunne jeg sove litt tid :-)

Dermed kunne jeg bruke søndagen også til vaske/rydde, Jippi...!!!
Kjørte til Sviland en liten tur, må jo lufte både Isi og meg selv.  Isi fikk være med å legge spor i dag også, her bruker man enhver mulighet til å være effektiv...Sporet ble ca 500 m og krysset grusveien to ganger.

Mens Isi ventet i bilen gikk jeg også ut et lite grusspor. La godbiter i hvert 3-4-5 skritt sånn ca. Det ble vel 150 m. Hentet Isi med en gang og lot henne ha på halsbåndet og førte henne i kort line/luftelina, ikke sporlina. Her skulle farten ned...  Viste henne starten og der lå det litt godbiter som hun fant. Det tok litt tid før hun fant utgangen etter dette. Jeg har vært altfor dårlig til å trene på grusspor... Men hun fant spor og godbiter. Var hun oppe med nesen, stoppet jeg opp og hun fikk gå videre når nesen var nedi. Hun gikk over mange godbiter, men det gjør ingenting så lenge hun er i sporet. Etpar plasser prøvde hun å komme seg ut i gresskanten, så jeg måtte holde henne hardt igjen. Slutten var noen godbitstenger som ikke viste på grusen for de er så smale/tynne. 

Gikk deretter rett opp for å ta skogssporet. Hadde bestemt meg for å holde henne igjen hvis hun var oppe med nesen/vinglet for mye. Hadde derfor merket sporet godt slik at jeg så hvor jeg hadde gått. Man husker ikke egne spor helt nøyaktig, uten merking... det er ivertfall min erfaring... Mulig min hukommelse ikke er så god som den var, men da får man ta sine forhåndsregler... he..he..  
Det gikk bedre enn jeg fryktet. Jeg fryktet et stort tempo og at jeg ville få brannsår av å holde henne igjen... Sporet var nemlig bare 1 time gammelt og da pleier Isi å styrte avgårde med meg på slep bak. 
Men Isi gikk ganske rolig. Kanskje grussporet hadde gjort henne mer konsentrert? Ellers så gikk jeg rett bak henne og var snar til å stoppe/holde henne igjen hvis hun var utenfor sporet eller gikk opp med nesen. Kanskje dette også bidro til at tempoet gikk ned? 
Hun stoppet opp da vi kom til grusveien. Jeg stod bare i ro. Hun ville ruse over, men jeg holdt henne igjen og etter litt tok hun nesen ned og fulgte sporet fint langs kanten før det vinklet ut i skogen på andre siden etter noen meter. Neste krysning av grusveien gikk mye bedre. Hun fant raskt ut at sporet fulgte kanten av grusveien et stykke, lengre denne gang, ca 20 m. Hun krysset fint over der jeg vinklet ut på andre siden.  
 
Hun gikk veldig nøyaktig og fant 5 av 6 gjenstander og slutten :-)


Så var det hjem å fortsette vaskingen. I dag har jeg fått tatt kjøkken, kastet/sortert det jeg ikke trenger og fått vasket både inni og utpå skapene. Snart ferdig :-))

Ingen kommentarer: