søndag 5. februar 2012

Endelig en lang runderingsøkt...

Det er ca 3 mnd siden Isi har hatt en lang rundereingsøkt... Det har jo vært lite trening, helt siden i høst, først pga visning, "vasking og styring"... ,så sykdom i familien og så var det flyttingen... Men nå er vi endelig klare for litt skikkelig trening igjen :-DD

Vi var 8 stk i Vigreskogen og det ble 4 stk som var i den lange løypa. Det var litt snø på bakken og litt i lufta og det blåste godt, mer og mer utover dagen. Det ble riktig friskt... Brrr... det var bare 5 minus, men med sterk vind var det sikkert nærmere 15 minus i effektive minusgrader. Etter en liten "oppfrisking" til de fremmøtte ift å ta vare på hunden i kaldt vær (dekken/oppvarming/kalde muskler/skader ol)... startet vi :-)

Da det ble Isi sin tur, ville jeg ikke vite hvor figurantene gjemte seg. Eneste jeg gav beskjed om var at Isi skulle gå rett i lek og at de skulle være fra starten og ned til "rådyrplassen" (ca 350 m). Deretter ville jeg sende dem framover etter tur og se an litt hvor langt vi runderte. Isi er ikke akkuratt i toppform etter den lange treningspausen hun har hatt.
Hun startet kjempeflott og slik fortsatte hun også. Hun fikk vel en 4-5 blindslag før første figurant ble funnet. Så nye 6-7 blindslag før hun fant neste og så noen til før sistemann var "i boks". Da sendte jeg de to første framover i løypa, ville ikke vite hvor, satte bare en ytre begrensing.
Isi fortsatte i fin stil. Hun syntes tydeligvis det var kjekt å være igang med treningen igjen for hun løp og løp.

Da vi fant de neste to på ca 4-500 m, lot jeg Isi få 4-5 funn etter hverandre som avslutning. Ville jo ikke pese henne helt ut heller, siden hun ikke har trent på lenge. Det gikk så det suste og hun virket ikke trøtt da vi stoppet etter ca 600 m.

 Isi drar på opp mot starten:

Isi har funnet sin favorittfigurant, Ritva:
Jeg har en liten videosnutt som ble tatt med mobilen. Hvordan får jeg den inn på datamaskinen/i bloggen...? Noen som kan hjelpe?

Ritva og Bizzo har funnet Gro Elin:

Gro Elin og Storm er klare til dyst:

 Ronny og Daisy hadde en knallbra økt:

2 økta ville jeg at Isi skulle melde på første figurant. Det ble to blindslag så var Gro Elin funnet og ble meldt på. Så fortsatte vi. Isi hadde en "snøspiserunde" (Fyyy meg.....! Som glemte å gi henne vann etter første økta.... *klaske hånda i pannen og sukker oppgitt* - tydeligvis at jeg også er ute av trening...). Etter at tørsten var slukket løp hun knallfint på blindslag og fant Ritva på et litt vrient sted (jeg ville ha henne der). Det var tett og hundene har lett for å skippe dette stedet.. Derfor viktig å ha figurant der innimellom. Nå fikk hun også direkte belønning. Plasserte Gro Elin ut på andre siden og ide hun er på vei ut (mens Isi koser seg med Ritva), ser jeg et rådyr passere der ute. Fikk styrt Gro Elin slik at hun var i nærheten der og ropte så på Isi. Valgte hun rådyrspor eller figurant tro...?  Er egentlig ikke så veldig redd for at bhun velger rådyr, for det har hun aldri gjort, men greit å få bekreftet og trent på når de passerer rett der man har figuranten. Hun fikk direkte belønning for å velge Gro Elin. Etterpå ble det et nytt funn av Ritva tvers igjennom noe tett kratt og så avsluttet vi med det :-) Er veldig fornøyd med starten på runderingssesongen, det lover bra.

En kjekk men kald dag, med flinke hunder og førere :-))

Ingen kommentarer: