tirsdag 15. juli 2014

ClickerCamp 2014 - 2 dager med spor på hardt underlag

2 dagers sporkurs med Tobias og Jessica fra SWDI (Scandinavian working dog institute)

Lørdag og søndag var det start på campen, og for min og Heidi sin del, var det sporkurs!
Vi våknet til temperaturer godt oppå 20 tallet... og varmere ble det! Heldigvis kunne vi gå i shorts siden det var spor og vi ikke trengte å ligge figurant i skogen.
Emma og jeg har jo deltatt på sporkurs med Tobias tidligere, hjemme. Nå skulle det bli artig å videreutvikle sporet, og spesielt teknikken ift spor på hardt underlag.
Første dagen trente vi på overganger mellom hardt underlag og vegetasjon. Det jeg har gjort hjemme i det siste, med å gi mer line og gi større ansvar, virker bedre enn å gå med kort og stram line. Ved stram line skraper hun seg bortover asfalten, «muskling» kalte Jessica det, et artig uttrykk og veldig beskrivende. Når hun får lengre line «muskler» hun ikke!!!
Men jeg bør allikevel få ned tempoet, spesielt på hardt underlag.

Dermed må det «hende noe» i sporet. Feks: gni godbit, legge godbit (som jeg har gjort tidligere), legge bitte små gjenstander, tapebiter (som jeg har gjort), vinkler osv.Siden farten ennå er stor i asfaltsporene, så ville jeg fokusere på det jeg ikke har prøvd tidligere, nemlig å lære inn "markering" på mynter.
Jeg startet med å få henne til å markere på en 20 kroning. Mange lærer inn dekkmarkering i sporet, men siden jeg har lært inn apportmarkering, og ønsker å fortsette med det, så gjør jeg en liten vri.
På asfaltspor kan hun stå/stoppe, trenger ikke legge seg, men må markere på små ting ved å sette snuten nedi.
Jeg trente endel utenfor sporet på dette, og hun tok raskt poenget. Jeg brukte klikkeren til å markere rett adferd, selv om instruktørene ikke anbefalte det for dem som skal ha dekkmarkering, fordi hundene da ofte legger seg og så kikker på fører. Men det funket fint for å få Emma til å forstå hva jeg ønsket.
Dag 2 brukte jeg mynter i etpar asfaltspor, og de fleste fant hun, satte nesen nedi og jeg belønnet, og tok så noen repetisjoner der og da på selve markeringen, før hun fikk gå videre. Da fikk hun et «avbrekk» fra sporet, noe som for henne er bra, for da gikk tempoet ned, det kunne jo hende kjekke ting, ikke bare å rase framover...

Her er spor nr 2, med mynter i:

 
Jeg prøvde også å bytte fra sporsele til halsbånd midt i sporet, dvs jeg liker å bruke sele på skogssporene og synes at halsbånd fungerer bedre på hardt underlag. Dette hadde jeg aldri prøvd tidligere, så da hun var ca 10 – 15 m fra asfalten, stoppet jeg henne rolig, roste, og satte lina i halsbåndet. Det fungerte fint å bytte.

Pause:

Viktig å opprettholde væskebalansen...

Jessica med sin herlige malle, viser oss fokusøvelse.
 I starten læres det inn som å fokusere på ball - og senere fokus ut mot sporet 

Sånn:



Vi trente også retningsbestemmelse. Jeg la 2 på asfalt, 1 på grusvei og 4 i skog, helt korte, der hun umiddelbart får kastet belønningen framfor seg når hun har valgt rett. Gikk både «høyre og venstre-oppsøk», dvs det var ikke så mye oppsøk, men retningsbestemmelse. Det var så overtråkket overalt der vi var, etter at 10 stk hadde tråkket rundt, at jeg satte henne rett på sporet, i 90 graders vinkel mot sporet, og sporet lå da like foran nesen. Det er også slik man starter oppsøkstreningen ihht SWDI, og det var slik jeg trente det i fjor høst. Det gikk veldig fint, de to på asfalt, der valgte hun rett vei, det første i skogen undersøkte hun bakover, ville snu og gå andre vei, men jeg tok henne til siden, gikk litt opp og gjorde på ny og da ble det rett, det neste i skogen ble rett. Så i bilen for en pause mens jeg la nye oppgaver. Prøvde å finne steder rett ved bilen, så det ikke skulle bli så mye transportstrekninger i mellom. Så på grusen, hun var ikke helt i spormodus med en gang, jeg gikk tilbake etpar ganger og da hun tok nesen ned og valgte rett vei – bra!
Så skog igjen, valgte rett men jeg klarte ikke å kaste langt nok... hun forserte veldig fort framover hehehe... Så leken ble kastet bak henne og hun merket ingenting. Roste bare og tok henne inntil meg. Gikk litt nedenfor og tok et nytt andre vei, som jeg hadde tenkt og nå klarte også JEG å gjøre min jobb!!! Da avsluttet jeg, godt fornøyd med Emma og ikke minst egne kasteferdigheter...
To veldig lærerike dager var over. Og jeg fikk sett hvor godt Emma jobber, også i varmen. Og det var mange små økter utover hele dagen, så det ble ikke like lange pauser i bilen, som det ofte blir på runderingen. Nå jobbet hun jo mest med hodet da, for ingen av spora vi gikk var over 200 m lange.

Og vi lærte mye mer om spor på hardt underlag, er veldig glad jeg tok to dager til med Tobias og ikke minst å treffe en av de andre dyktige instruktørene fra SWDI, Jessica!

Så avsluttet vi dagen, slik vi gjorde hver dag - med bading for hundene! Det var 26 - 27 grader og selv om det var litt skyer også, heldigvis, så var det veldig varmt for hundene og oss! 

Isi og Emma

Guinness, Isi og Emma 

Guinness var først framme med leken, 
men Emma svømte jammen nesten like fort som den store schæferen

Ingen kommentarer: