tirsdag 15. juli 2014

ClickerCamp 2014 – Kjøreturen...

Torsdag ettermiddag startet jeg turen mot Finnskogen. Kjørte først til Bore og hentet vogna, deretter bar det sør – østover. Kjørte ca 500 km første dag. Hadde etpar små pauser underveis. Det går litt senere å kjøre med campingvogn og det går mye mer drivstoff...

Jeg hadde tenkt å finne en campingplass sånn ca ved Sandefjord. Ventet å se noen skilt langs E 18 om at her var det camping, men ingen skilt. Derfor kjørte jeg bare mens jeg vurderte hva jeg skulle gjøre... Måtte tydeligvis vite hvor man skulle kjøre av, jeg, mitt naive naut, trodde at jeg ble opplyst langs veien.
Plutselig var klokka godt over 22, og de fleste campingplasser stenger kl 23.00. Det hastet litt å finne en da. Da jeg kom til Holmestrand vurderte jeg å kjøre av, men gjorde nå ikke det da, og i det jeg passerer avkjørselen ser jeg et skilt der, med «Sande Camping»!!  Arrrrgggg.... Måtte kjøre videre men så kom det et nytt skilt med Holmestrand, så da svingte jeg av og prøvde å finne et skilt. Men det gjorde jeg ikke og klokka gikk. Dermed bestemte jeg meg for å kjøre ut igjen på E18 sørover igjen og så kjøre av der jeg hadde sett skiltet, bare på andre siden. Men der var det selvfølgelig ingen avkjøring... så jeg måtte kjøre av neste og deretter kjøre østover igjen. Nå var klokka snart fem på elleve. Fant skiltet og kjørte raskt avgårde. Prøvde å ringe, for å be dem vente med å lukke porten, men ingen tok telefonen. 22.58 svingte jeg inn på campingen – puuhh!!

Fant resepsjonen og fikk betalt og fant meg en plass. Litt plundrete men fikk det nå til, godt vogna er så lett, for finjusteringen tok jeg «for håndkraft».
Fikk ordnet med støtteben og gikk inn i vogna og skrudde på lyset... HVA!!!! Ikke noe lys...? Gikk ut og skiftet strømstolpe, men det hjalp ikke. Det var ikke strøm på vogna – hjelp – hva gjør jeg nå, tenkte jeg. Klokka er snart 23.30, hundene må ut og hva med strømmen...?!??!??
Jeg tok hundene med ut, måtte roe meg og tenke hva jeg skulle gjøre. Gikk en god tur og det var helt mørkt når jeg kom tilbake. 

 Holmestrand, ved Sand Camping:


På med hodelykta og inn i vogna. Så at kjøleskapet lyste når jeg slo på bryteren, men ingen av lysa virket. Da erindret jeg at det så ut som om bryteren til taklampen, var på da jeg kom inn i vogna. Hadde batteriet flatet ut pga dette???
Fikk lagt ut "et rop om hjelp" på en campingside på facebook, og der, midt på natta fikk jeg svar i massevis!!! Flere gode forslag. Jeg håpet at batteriet ville lade ila natta og prøvde å sove, ikke lett!

Om morgenen, etter 4-5 timers søvn, hadde batteriet fremdeles ikke ladet. Flere hadde tipset meg om at batteriet kanskje trengte å startes ved hjelp av bilbatteriet. Vel, det fikk vente til jeg var framme ved Finnskogen. Både kjøleskapet og strømkontaktene virket, så vogna fikk strøm, det var «bare» 12 volts opplegget/batteriet som var dødt.
Jeg googlet og fant noe jeg ville teste. På selve laderen var det en slags resetknapp, trykket inn denne og VIPS – der kom det strøm!!! Jippi!!!
 Rart dette trikset ikke stod i bruksanvisningen. Men jeg lærte utrolig mye av å lese og prøve ulike ting, så noe godt kom da utav dette styret! Gikk en lang tur med hundene slik at batteriet skulle få litte grann strøm før jeg kjørte igjen.





Fredag ca kl 11 kjørte jeg videre.
Var framme ca 14.30, fikk satt opp vogna, og, best av alt, det var strøm på 12 voltsanlegget :-)

Framme på Finnskogen Kro og Motell


Her er vår plass i en uke framover:

En tur i nabolaget til campingplassen:

Enkel middag, pølse i lompe:

Senere på kvelden kom Heidi, med den herlige svarte schæferen Guinness. Heidi traff jeg første gang på NRH`s hovedkurs i MidtNorge på 90 tallet. 
Lenge siden vi hadde sett hverandre og det var artig å se henne igjen.


Ingen kommentarer: