søndag 17. august 2014

Feltsøk

Lørdagens trening startet litt sent for min del... var litt uggen i kroppen fredagskveld og stilte ikke vekkerklokka. Tenkte det var lurt å sove lengst mulig.
Så jeg var ikke på Sviland før i 12 tiden.
I sandtaket var det ledig terreng så jeg og Morten tråkket to felt til Emma. Jeg har lagt de fleste felta ut selv, så når jeg har mulighet for å bruke andre, er det veldig greit. Da får man andres gjenstander og andres fertsbilde i marka. En viktig del av generaliseringen.
Jeg har trent mye på å holde fast, ikke tygge og holde til jeg "klikker"/sier takk/bra. Dette ble gjort utenom selve søket, kun lagt dem på bakken, ev gitt dem til henne. Det er her jeg har lagt inn mengdetreningen. Det å løpe rundt og søke ligger så latent i henne, at det trengtes ikke mye trening på!

Litt mimring. 
Her er Emma, 14 mai i fjor, 2.5 mnd gammel og har en av sine første erfaringer med at 
kjekke ting (ballen) kan gjemme seg i gresset. Hun leter faktisk i nesten 2 minutt:
 

Jeg turde ikke bruke ball i feltet særlig mye, heller ikke i valpetiden.  Jeg var redd for at hun ville assosiere feltsøk med å kun lete etter ball. Har heller aldri gjemt større ting eller leker, heller ikke dummier ol. 
Og hun hadde trent mye på å plukke opp gjenstander rett foran meg, ev litt gjemt i gresset, at da jeg la en gjenstand langt ute, på 30 m, visste hun godt at hvis hun løp inn med den, DA kom ballen! Momenttrening og ikke "fulle felt" har vært hovedingrediensen i vår felttrening.

 Feltene denne dagen skulle være ca 10 x 30 m. Tror knapt hun har gått et helt felt, dvs 30x30 m. Alt til sin tid, vi går for kvalitet (solig grunnarbeid), ikke raskest mulig ferdig øvelse!

Morten  la ut 4 gjenstander og jeg visste ikke hvor de ble lagt.
Selv la jeg også et felt på 10x30 m også der 4 gjenstander. Jeg varierer hva type gjenstander jeg bruker, og etter en gangs bruk, legges de i en pose og brukes ikke på nytt før det har gått lang tid. Dette for at gjenstandene ikke skal "stinke" for mye, slik at de blir for lette å finne... Farten til Emma kan være litt høy, og da lærer hun ikke å søke roligere hvis hun finner gjenstandene ved å rase rundt i feltet...

Nå ble feltene liggende i 1.5 time, noe som også fikk ned farten.
Startet med Mortens felt og hun fant alle gjenstandene ila 4-5 minutt! Hun jobbet knallbra, fint tempo, og når hun fant en gjenstand var det full fart rett inn til meg. Et av de beste felta ever, selv om vi ikke har trent mye på dette.
Også mitt felt gikk bra. Vi er absolutt i rute ift feltsøket, bare mengdetrening som gjenstår, spesielt det at andre tråkker feltet.

Fikk også trent litt melding. Må innimellom terpe litt på tyvstarting. Det ser jeg kan være lurt og jeg foretrekker å gjøre dette utenom selve runderingen.
 Da starter jeg med at Emma er hos figuranten som gir henne løsbittet. Så løper hun inn til meg som bruker god tid før jeg sier "vis". Noen ganger tyvstarter hun og løper ut til figurant som da reiser seg og blir passiv. Hun holder bittet i munnen hele tiden og løper derfor inn til meg igjen. Da får hun en ny sjanse til å vente. En gang startet hun for tidlig, men etter et skritt/byks, kom hun visst på at hun ikke hadde hørt meg si "vis", så da satte hun seg ned, da fikk hun "vis"! Det var flest vellykka repetisjoner og spesielt gangen rett etter en tyvsart, da satt hun veldig rolig og ventet.
Vet at andre belønner selv, slik at hunden ikke løper ut til figuranten. Det fungerer også.
Jeg vil imidlertid helst ikke belønne selv, både ift feilmeldinger senere og jeg vet at figuranten, også for de som belønner selv, jo etterhvert skal belønne hunden, og da kan problemet med tyvstarting fort komme tilbake. Jeg tar heller "ondte ved roten"...så å si... For hvis figuranten ikke er synlig, feks på 50 m i tett terreng, da tyvstarter hun sjelden. Så det vanskeligste er når figuranten er nært/synlig. Men når vi trener på dette, som er vanskeligst, blir det jo lett når det tas ut i runderingsløypa - det er ivertfall min "teori"/erfaring!

Avsluttet dagen med en liten tur på Bråstein, vi gikk til et lite tjern slik at hundene fikk bade.


Ingen kommentarer: