søndag 9. november 2014

Bestått appell- og feltsøksprøve

Nå er vi igang med de ulike prøvene, Emma og jeg. Og i løpet av ei uke har vi bestått både appellprøven og feltsøksprøven, på første forsøk!!!

Appellprøven i NRH bestod vi mandag og feltsøket søndag!  For å kunne gå videre med de ulike prøvene må appellen først bestås! Jeg er jo "Tidligere hundefører" (en person som har godkjent to ulike hunder tidligere, eller som har godkjent + regodkjent en hund). Jeg har jo både godkjent og regodkjent mine to tidligere redningshunder, Pia og Isi, så Emma trenger ikke ta B godkjenning,  vi går "rett på" A godkjenningen!

Jeg hadde tatt meg selv kraftig i nakken og fått trent endel appell ila høsten, så nå følte vi oss klar!

Appellprøven består av:
1. Tilgjengelighet, hundens reaksjoner overfor møtende person. Ubehag/aggresjon fører til stryk. Det er vel ikke akkuratt Emmas problem..., heller litt vel overbegeistret, men det er ok :-)
2. Fellesdekk med skjult fører og forstyrrelse. Vi er i skjul for hundene i 5 minutter. En hund/fører kommer etter 2 minutt fram og går fram og tilbake foran hundene, på ca 20 m`s avstand. Emma lå helt fint i 5 minutt. Godt å komme fram fra skjul og se at hun ligger!
3. Fri ved foten. Kommanderes i ulike temposkifter osv som en vanlig LP prøve. Men det skal være hunder i nærheten under dette momentet, på mellom 10 - 40 m avstand. Dette gikk veldig bra!
4. Apportering. To gjenstander valgt av dommeren. Emma fikk en caps og en dummy, som hun apporterte fint. Forståelse for selve apporteringen er det viktigste momentet, og hun kom raskt inn med begge tingene, selv om hun slapp dummien foran meg først, før hun tok den opp og kom på plass. Hun har ikke apportert dummy siden vi var på valpetreffet for et års tid siden...
5. Innkalling av fri hund. Dommeren ropte på Emma for å få henne fra meg... og jeg kallte inn. Hun løp raskt inn til meg og inntok utgangstilling.

Emmas første oppføringer i BLÅBOKA, appell bestått:

Feltsøket har jeg så smått jobbet med helt fra hun var valp. Først bare å holde ulike gjenstander foran meg, så finne dem, så komme inn osv. Både spor og feltsøk har små gjenstander som Emma skal apportere.
Jeg har denne høsten også intensivert treningen på feltet, mest korridortrening, men de siste ukene også felt i full størrelse, 30 x 30 m. På feltsøkprøven er 4 små gjenstander lagt ut, og feltet har liggetid på ca 2 timer. Søketiden er 10 minutt, men Emma brukte bare 2 minutt og 48 sekunder!!! Ny rekord for mine hunder!!!

Veldig fornøyd med jobbingen hennes, både på appellprøven og på feltsøksprøven. Nå er det "bare" mørkesøk/mørkerundering og teigsøk igjen, før vi er klare for de virkelige A Prøvene ( 800 m rundering og 1 km spor).
Så nå blir det fokus på å få på plass fastbittet skikkelig. Det har vi trent på både onsdag,  lørdag og litt søndag. Mange gode repetisjoner, og noen få der hun roter litt/tar ikke fastbittet, finner noe å lukte på/må ha litt hjelp, eller må bli sendt på nytt. Men generalisering tar litt tid, og det er viktig at jeg ikke går for fort fram her. Vi får ta den tiden vi trenger og bygge solid grunnmur også ift fastbittet! Det lønner seg på lang sikt, og jeg har tenkt å bruke Emma i søk i maaaaaange år framover. Hun er jo bare 1.5 år ennå, så vi har god tid :-)

Ingen kommentarer: