torsdag 10. mars 2016

Teigsøk på Sviland, kjekt med ukjente oppgaver

Lag 2 endte opp på Sviland, da vi fikk høre at lag 1 ikke kom opp til terrenget ved Eikeland pga snø, forrige onsdag.

Herlig nå som våren er i anmarsj, lysere kvelder, det blir ikke helt mørkt før nærmere 19.00!!!
Emma var siste hund ut, så det var mørkt da vi startet. Etter å ha informert de 3 figurantene om ytterbegrensingene, gikk jeg for å gjøre klar Emma. Jeg ville ikke vite hvor de gjemte seg.
Teigen var ca 450 x 350 m (målt i mapsource), og det var en liten trekk, men den snudde omtrent hvert tiende sekund... Så jeg tenkte å ta del for del av området, noe var åpent og noe tett.
Vi startet opp grusveien, og Emma var veldig på helt fra starten. Det var litt spennende om vi også ville finne noen HV soldater som var, ikke i teigen, men de gikk gjennom den tidligere, så de var kanskje litt sånn "alleveier"..


 Lille snuppa har blitt "voksen" og bruker ikke tutt lengre:

kontakten er det ikke noe å si på:

Allerede fra veien, helt øverst i teigen fikk Emma ferten av den første figuranten. Jeg så bare lyset som forsvant nedover... Gikk og småropte litt sånn at hun skulle kunne finne meg igjen, jeg visste ikke hvor langt hun hadde løpt. Så ser jeg et lys komme imot meg, og der kom Emma med melding. Nå satte jeg på påvisningslina, men det var omtrent umulig å følge henne akuratt her... Det var nedfallstrær, grøfter, bekker, hull og jeg datt mer enn en gang før jeg bare måtte sleppe lina. Stod og fulgte med hvilken retning hun løp og gikk etter. Så hørte jeg lekelyder og der var Nina funnet!

Etterpå gikk vi videre og jeg tok da den borterste delen, den som var mest tett. Emma løp veldig bra, tok noen avstikkere og ble borte, men kom etterhvert og forsvant så igjen. Noen ganger hadde det vært ok med gps på henne... men hun er så liten og smal og jeg synes de gpsène er så store og klumpete...

Etter ca 5 minutt i søk og Emma så jeg lite til, hun var innom meg, og for så ut igjen. Jeg så jo lyset hennes innimellom og hørte bjella. Så kom det beskjed om melding og etter en stund kom Emma med melding. Også nå på med lina, og her var det enklere å henge på. Emma drar som bare det, men jeg holdt godt og fikk tempoet ned til mitt nivå. Da jeg så lyset til figuranten slapp jeg henne og så fikk Sofia belønne henne.

Det gjenstod et lite stykke av teigen i denne enden, så da gikk vi og søkte av den. Fordelen med en hund som løper et godt stykke fra meg, er at det blir mindre gåing på meg. Men jeg må jo se hvor hun løper, og i mørket er det ganske greit siden hun har lys på seg, i tillegg til ei lita bjelle.

Etterhver nærmet vi oss siste del av teigen. Jeg så på trekken at jeg sannsynligvis måtte opp i andre enden og søke nedover, selv om det skiftet stadig vekk. Nå var vi i den delen av skogen der de andre hadde rundert. Emma løp nedover og fikk hun ferten av siste figurant Tom Christian. Så jeg slapp å gå helt opp i andre enden, Emma fikset dette på en veldig bra måte, effektivt og raskt!
Søket gikk veldig radig, på tross av lite trekk av skiftende retning. Tipper det tok ca 20 minutt, så vi var veldig effektive.Veldig godt fornøyd med Emma`jobb på teigsøket. Hun er så ivrig, løper langt og vet godt hva hun skal. Meldingene er knallbra så dette lover godt for sesongen!

Ingen kommentarer: