mandag 13. februar 2017

Flere gamle spor og lang søndagstur

Også denne lørdagen ville jeg gå gamle spor. Så da ble fredagens tur lagt til lørdagens treningssted! Min søster Gro var med og vi møttes ved Flassavatnet 14.30 fredag. Etter turen gikk vi begge ut spor som Emma skulle få gå på lørdagen. Det er viktig at jeg også går andres spor som er ukjente for meg. Da får vi en reell pekepinn på hvordan hun fungerer på gamle spor.

Lørdagen kom, og jeg kjørte litt tidlig for å ta det første sporet, det som Gro la ut. Det hadde nå ligget i 17 timer. Gro fortalte at stien(grusveien var kommet litt brått på henne, så slutten lå litt nært denne. Derfor ville jeg ta sporet før noen andre hunder fant leken, enten turfolk/hunder eller noen av NRH`s hunder når de luftet før treningen.
Jeg fant startsløyfa og Emma var på med en gang. Hun dro godt oppover myra. Tok seg noen få sirklerunder, men holdt god fart. Jeg var litt spent på hvordan det ville være nå som det var frost og det var kommet et lett snødryss ila natta. Men det så ikke ut som om det hindret Emma i å tak i ferten og holde seg på sporet. Hun fant 3 av 4 gjenstander og slutten! Veldig gøy å gå ukjente spor!



Emma fant slutten...

Litt film fra sporet etter Gro. Hun har god kontroll på hvor sporet går!





Etter sporet var det tilbake til bilen for å lufte begge hundene! Litt senere fikk Emma gå det andre sporet, som jeg la selv. Det var blitt 18 timer. Dette gikk også bra. Hun fant alle unntatt en gjenstand og hun fant slutten. Hun sleit litt med å finne sporet i en vinkel og jeg vil ikke styre henne, når jeg vet hvor sporet går.... så hun kuttet vinkelen for hun fant sporet igjen litt lengre framme i løypa. Bedre det enn at jeg styrer henne, det lærer hun ingenting av... 


Søndagen hadde min søster Gro og jeg oss en deilig og lang tur. Vi startet fra Homslandsvatnet og tok peiling på heia opp mot Eidlandsfjellet. Vi var ute i 5,5 time og gikk 12 km! Det var en flott tur i strålende sol!

Her hadde vi pause. Koste oss med kakao/kaffi og mat

Fantastisk vær

Emma liker seg på lange turer

Rester fra skogbrannen

Gro og Maja på vei opp mot Eidlandsfjellet

Her ses varden på Nonsfjedlet

Emma var som vanlig først oppe

Utsikt mot Ålgård

Utsikt mot havet





På vei ned i et krattete og bratt terreng. Vi brukte 30 minutt på 500 m

Emma gikk gjennom en bekk med is på... Ble ganske våt og det frøys til is ganske raskt.
Hadde heldigvis med ulldekkenet (som hun brukte i pausen). 

Nesten ved bilene. Her er Homslandsvatnet. Kl er 17.45 og det er snart mørkt...






Ingen kommentarer: