mandag 19. juli 2010

Fjellferie, del 2 - flotte turer i allslags vær!

Fjellferien fortsetter. Vi har hatt allslags vær, for å si det mildt... Alt fra flott, nydelig sommervær, oppholdsvær, sterk vind, kraftig regn som pisker nedover med kulingen, tåke og tordenvær som dundret like over hodene våre... Det er altså "mot normalt"... :-)     Men vi har jammen hatt mange flotte turer allikevel.

Her fra toppen av Nonsfjellet med utsikt til Ørsdalsvatnet:

Fredag tok vi en litt kort tur. Vi var litt "møre" i beina etter all gåingen i det ulendte terrenget torsdag. Derfor ble det en liten tur opp og rundt omkring Merstadvatnet. Vi gikk og "dilla" og prata og tok pauser osv, så vi var da ute noen timer allikevel :-)
Yr hadde meldt regn til kl 14.00 og det stemte bra... Da var vi på vei tilbake til hytta så vi ble nesten ikke våte.

En liten pausekos med Isi:

Lørdag gikk vi opp på Nonsfjellet. Gro hadde ikke vært der. Det er ikke noen lang tur, men mye opp og ned. Vi gikk helt bort til der fjellet stuper ned i Ørsdalsvatnet - imponerende og flott utsikt der borte. Det var oppholdsvær stort sett hele turen, men det kom etpar byger.
Ca 1 time etter at vi kom tilbake kom det skikkelig styrtregn og tordenvær.... Godt vi var inne da, det regnet så kraftig at det ble en liten bekk nedover grusveien her...

Vi så hjort på Nonsfjellet, Gro er fotograf:

Isi på tur:

Ørsdalsvatnet, sett fra Nonsfjellet:
Søndag skulle vi til Skykula. Annette og Tove, som også skal være med på Hardangervidda om ei uke, kom opp for å bli med på turen.
Det var sol og oppholdsvær på hele turen. Deilig. Det er mange bratte bakker oppover her, men premien er jo en fantastisk utsikt, både på vei oppover og oppe på selve toppen "Store Skykula" på ca 900 m.o.h. er det flott utsikt i alle retninger. Så litt svette kan vi ofre for dette:

Siden det hadde styrtregnet dagen før, var det masse vann i elva vi måtte krysse. Vi kom ikke over der vi pleier, men måtte litt nedover for å finne et egnet sted. Her er det Annette som jumper over og blir tatt imot av Frida. (Flere som hopper er det bilde av i webalbumet).

Flere bilder i webalbumet - scroll nedover for å finne de siste bildene.