søndag 28. november 2010

Praktisk trening i nydelig vintervær

Lørdag var en nydelig, men kald dag. Det var vel ca 5 minusgrader og etterhvert kom det mer vind, og da ble det kaldt.
Spor og overværstreningen var på Sviland og vi var 6 stk som møttes. Anders og Ronny skulle dømmes på et B spor, så disse ble lagt ut først.
Mens vi ventet på at sporene skulle bli klare, ville jeg ha et lite teigsøk med Isi. Jeg er forkjølet og slakk så det fikk bli et søk som ikke krevde allverden med fysisk utfoldelse...
Selve teigen la vi på utmarka ovenfor Bråsteinsvatnet. Den er passe stor for en forkjølet kropp... og avgrensa med gjerder. Samtidig er den kupert og med varierende vegetasjon, åpent område og litt traktorveier og hauger. Dette er alltid litt utfordrende for hundene ift at vinden oppfører seg litt ustabilt i slike terreng.

John ble utstyrt med godbiter og gikk for å gjemme seg. Jeg ba også Ronny om å gå ned i "Sandtaket" og gjemme seg ved/mellom noen røde brakker. Tenkte å gi Isi et funn der på vei bort til selve teigen.


Vi starter og går ned til veien og deretter mot brakkene. Da vi nærmer oss brakkene merker jeg at vinden ikke er helt som jeg trodde (surprise!), men det blir bare en kjekk utfordring (for meg...). Vi kommer ut av skogen helt nede ved gjerdet til HV området. Isi er på vei over en stor kvisthaug da jeg ser hun får ferten av figuranten. Litt morsomt for hun står midt i denne haugen av kvist og kommer nesten ikke av flekken... hun kaver og kravler og til slutt er hun ute av haugen og løper mot brakkene. Så er hun på vei tilbake med melding og får påvise Ronny. Nå er det jeg som må over kvisthaugen... så det tar litt tid før jeg er framme hos figuranten.
Etterpå fortsetter vi mot utmarka og klatrer over gjerdeklyveren. Går helt i andre enden for å kunne utnytte vinden best mulig. Her slipper jeg Isi løs og hun løper oppover bakkene.
Vi går litt og krysser. Isi løper godt fra meg og jeg styrer henne med kroppen, slik at jeg slipper å ta alle bakkene selv :-)  Etter ca 45 minutt (fra vi startet fra bilene) ser jeg at Isi jobber med noe og like etterpå løper hun målbevisst avgårde. Finner John og melder. Flink jente :-))

2.økt
Jeg fikk en liten økt til etter at B sporene  var ferdig. Jeg ønsket å bruke "sandtaket" og de mulighetene det gir for utfordringer for hundene. Mens jeg stod litt og pønsket på hvor jeg ville ha figuranten, sa Ronny at han hadde sett en stige opp på taket på en av brakkene. Glimrende!!!   Der ble Ronny plassert.
Denne gang gikk jeg inn mot brakkene fra veien nede ved HV området. Isi fikk ferten av Ronny allerede da vi beveget oss opp langs gjerdet.

Snart klar:

I gang:

Her har Isi fått ferten av Ronny, som er på taket av brakkene som ligger på baksiden av HV området:

Hun kom ikke over gjerdet (det er 2 m høyt...) så vi fortsatte. Da vi nærmet oss brakkene tok Isi avgårde. Jeg så hun hadde peilet inn rett brakke av de ca 10 som står der nede. Hun sirklet rundt og rundt og kjente ferten av Ronny på taket, men klarte ikke å se ham.

Isi holder på å "ringe inn" rett brakke. Ronny ses på taket der hvor stigen er:

Isi løper og løper...hvor er han???

Hun stanset ved en "dør" (åpning med plast foran), og det var tydelig at her var ferten sterkest. Så her meldte hun. Jeg er veldig fornøyd med at hun faktisk løper rundt og sjekker grundig om hun finner noen, FØR hun melder. Tidligere kunne hun lett ha tatt bittet bare fordi hun kjente ferten, uten å undersøke grundig om hun kunne komme inntil figuranten. Nå gikk det ivertfall 2-3 minutt med leiting før meldingen kom :-))


Her er det tydeligvis mest fert, eller om hun tror han er bak plasten?? 
Isi fikk påvise og løp til "døråpningen" igjen. Ronny lå inni en jervenduk og så ikke hvor Isi påviste. Så da jeg ropte at han kunne kaste ned grisen, kastet han den på feil side av brakka. Min feil som ikke informerte Ronny om hvor hun var. Da Isi kom rundt på den siden, fant hun grisen - men hadde ennå ikke sett Ronny. Jeg ba ham lage lyd og da hun så opp mot taket (da holdt jeg henne, på avstand), kastet han ned grisen og Isi ble kjempeglad :-)  Et artig søk som krevde noe mer enn vanlig, av Isi.

Ingen kommentarer: