fredag 3. desember 2010

Kaldt, kaldere, kaldest....

Vi har hatt en skikkelig kuldeperiode ei stund nå. Uvanlig med slike lange kuldeperioder her på vestlandet, ivertfall så tidlig som i november.... Gjennomsnittstemperaturen her har vært ca 8 - 9 minusgrader. Ikke så kaldt som andre steder, men med den fuktigheten vi har her langs kysten, føles de der kalde, ekstra kalde.... Men det har vært sol og ikke noe nedbør på over 2 uker - HERLIG!

Det gjelder å kle seg godt, så går det greit. Heldigvis kjøpte jeg en dunjakke i fjor og den har kommet veldig godt med så langt, denne vinteren.


Det har ikke blitt så mye trening i det siste, men turer blir det jo hver dag ;-)  Hver tredje dag slutter jeg tidlig på jobb og kan gå tur mens det ennå er lyst. Og med det kalde været vi har hatt, har det vært ekstra deilig å gå disse "tidlige" turene, i dette deilige solskinnet vi har hatt i ukesvis nå   :-)
Det har jo også sin sjarm å gå turer i mørket (les etter kl 16.00) også. Med hodelykt og sammen med gode venner, blir turen ekstra kjekk.
Men et "fenomen" kunne jeg været foruten, nå i kulda, og det er all den statiske elektrisiteten.... Det knitrer og gnistrer omtrent uansett hva jeg tar i eller gjør. Faktisk værst på jobb, med noen statiske tepper og annet "elektrisk". Hjemme er det helst når jeg og Isi har kontakt at det knitrer litt... og jeg skvetter like mye hver gang. Har fått tips om å spraye pelsen med balsam, for barn. En type som ikke skal vaskes ut.

Her er noen vinterbilder, først fra en tur i Melsheia.

Iskrystaller på furukvist:

Det gliterer så fint i solskinnet:

Iskrystaller legger et hvitt teppe over landskapet, der hvor sola ikke slipper så godt til:

 Isi i svevet:
 Her er jeg...
 Noen som har glemt noen smuler her...?

Fra en tur på Bråstein, myra er helt frossen:

Fint


Isi skuer utover et islagt tjern:

Figgjoelva holder på å fryse til:

Is er flott:
 naturens kunst?




Isi i farta:

Tjo hei

Isi fant litt av en tennisball...

1 kommentar:

Liv Vihovde sa...

Flotte bilder, Tone!!! Skikkelig vinter er herlig:-D