lørdag 25. desember 2010

Hvit jul igjen :-)

Dette er andre året på rad at vi har hvit jul her i Rogaland. Det hører til sjeldenhetene. Her har vært kaldt siden midten av november og i midten av desember kom snøen, begge deler uvanlig tidlig.
Natt til julaften snødde det masse og det fortsatte utover dagen. Det var ei stund jeg lurte på hvordan det ville bli å kjøre til juleselskapet....

En spurv koser seg:

Masse snø på terrassen:

Turen julaften ble rundt på Forus. I det kraftige snøværet er det best å la bilen stå, foreløpig...

Julestemningen kom med snøen:
  

 

 Isi i svevet, alle fire beina i lufta...he...he:

Juleselskap på Hestnes, flott juletre:

Og jammen kom ikke nissen også...

Isi fikk en pakke hun kunne pakke opp selv:

En ny ball, som ikke lar seg ødelegge...:

Noen fikk også "Isikosehunder" til jul:

 Vel hjemme i 2 tiden. Flott med julelysa i mørket:


Første juledag:
Våknet til dette:

Spurven var på plass i dag også:

Og den lille rødstrupen har vært her mye. Den smetter inn under blomsterkassen, der er det bart og litt ly:

Jeg ville ut på skitur i det fine været. Kjørte til Sviland og hadde tenkt å gå rundt i skogen der. Men da jeg kom kjørende så jeg folk på ski på Bråsteinsvatnet. Det ville jeg også. Har aldri vært på ski utpå her tidligere. Det er ikke så ofte det har vært kaldt nok, langt mindre snø nok til dette her. Jeg parkerte borte ved sandtaket og gikk først på markene bortover mot vannet:


Så ut på selve vatnet. Rart å være utpå her. Det er jo oftest bading (av Isi) som foregår her, om sommeren:

Slik er Bråsteinsvatnet om sommeren:

Det var kaldt i dag, gradestokken viste minus 10 grader. Isi fikk på det varme fleecedekkenet jeg kjøpte i fjor. Det har også bein sånn at ikke snøklumper setter seg fast. Hadde også fleecepotesokker på:
 Isi liker seg i snøen, spoesielt når hun får sokker og dekken på... Uten sokker (i 10 minus) så står hun på 3 bein... Pga tyroksinmangelen har hun også mindre pels/underull enn vanlig og derfor må dekken også på. Jeg ser at hun virker komfertabel med det på. Uten dette på blir hun lett stående og skjelve, bare jeg stopper ørlite opp.

Isi i fint driv over isen. Nå har vi vært helt inni enden av vatnet, ved HV hytta. Her på vei tilbake igjen. 
Noen få steder var det litt glatt og Isi sklei litt innimellom hvis hun gjorde brå bevegelser.  Men snøen dekket vannet godt og det gikk flott å gå på ski der:

Oppå badeplattformen:

Ingen kommentarer: