tirsdag 11. januar 2011

Ukjent oppgave for Isi: "Savnet" dame på Hundvåg

Noen av de A godkjente hundeførerne i distriktet vårt, er gått sammen opp et opplegg for å gjøre noen treninger mer like leteaksjoner. Vi går sammen to og to og lager et lite opplegg for hverandre uten at de vanlige "trenings-indikatorene" (biler, andre hunder, mange folk osv) er tilstede, og at det er et ukjent søkeområde. Pga at vi var 7 stk som ville være med, så spurte jeg søstera mi, Gro, om hun ville hjelpe meg. Det ville hun - Tusen takk!!!

I kveld var planen klar. Gro skulle gjemme seg et sted i Ulsnesskogen (også kjent som Trollskogen) på Hundvåg. Det er et populært turområde, men nå om vinteren, i mørket og spesielt med det været som var i kveld, så var det ikke mange folk ute nei...
Vi hadde avtalt hvor jeg skulle gå (jeg har vært litt tur i området her). Gro hadde parkert et stykke fra parkeringsplassen, så da jeg kom var det helt tomt.
Isi var klar hun og vi la i vei. Kom inn på en fin sti og siden vinden var veldig variabel, ville jeg at Isi skulle rundere litt innimellom, så da vinden snudde ble hun sendt ut på runderingsslag (det ble vel ca 20 i alt) ellers jobbet vi med vinden inn fra sjøen. Isi snuste endel langs stien, det er nok gått folk her i løpet av dagen ja, men da jeg startet runderingen, løp hun fint med nesen høyt og lette...og lette...og lette... inni små barnålhytter, rundt leirbål, bord/benker ol. Kult område å søke i.

Da jeg kom dit jeg trodde var begrensingen gikk jeg nedover mot sjøen, kanskje Gro var der? Men etterhvert ble jeg litt i tvil om jeg hadde misforstått, så jeg ringte henne. Og ja, jeg hadde misforstått. Måtte gå ca 100 m til fra der jeg stanset. Så da gjorde vi det. Sendte så Isi ut på et runderingsslag, og hun var ute på ca 20 m da hun plutselig dro innover igjen... jeg tenkte at jeg måtte få henne lengre ut. Men hun forsvant videre over stien og ut på andre siden. Så kom hun med melding - FLINK hund det!!!

Fikk ikke tatt noen bilder i kveld, men her er et fra en mørkerundering for noen år siden:

Gro var funnet. Hun lå i en lavvo og Isi hadde vært på utsiden og dunket i duken, uten å finne åpningen i mørket...he..he.. Men hun meldte, der på utsiden, så alt var flott :-)  Gro hadde med seg godbiter og en kjekk leke og det var stor stas!!!
En kjekk liten kveldsøkt og jeg synes det er viktig å gi Isi funn også i slike "uvante settinger".

4 kommentarer:

Åshild sa...

Hei Tone.

Morsom med litt annerledes trening!
Det burde vi gjort flere av oss :-)
Hilsen Åshild

aud sa...

Hørtes kjekt ut. Gleder meg til å se hva Bjørn finner på for Odin. Har allerede tenkt ut noe for Krimp, må bare finne en dag som passer :)

Ellen sa...

Heldige dere som kan trene på denne årstiden. Vi er overmannet av snø og henvist til kun lydighetsøvelser. Det blir lenge til vi kan trene is kogen ja :-)

Tone sa...

Ja, Ellen. I år er det mer normalt her, selv om det har vært kaldt og snø før jul. I fjor var jo ekstrem. Da var det masse snø her og fra desember til uti mars... Kjedelig!