lørdag 4. juni 2011

Langsamling på Tjørn

Det var klart for årets langsamling på Tjørn. Vi var flere som kom opp onsdag kveld. Det var en grå og tåkete dag. Ble ikke gjort stort denne dagen. Jeg og Isi var trøtte etter leteaksjonen tirsdag, så vi bare slappet av inne, ingen tur....

Torsdag  morgen var det klart for C/nybegynnerøvelse. Det var tett tåke så det var realistisk nok. Alle fikk en med seg slik at man ikke gikk alene på fjellet i tåka.
Figuranter ble instruert og gikk for å gjemme seg. Deltakerne fikk casen og startet planlegging. Det gikk veldig fint med alle ekvipasjene. Det går fint an å ha øvelse, selv om man ikke har meldingen inne. Det er nyttig erfaring å få en ukjent oppgave og måtte tenke selv...

Her er teigene til nybegynnerne:

Her er teigene til C ekvipasjene:
Da vi var ferdige med øvelsen trente vi litt. Isi fikk et overvær-søk. Jannicke gikk opp på Merstadtoppen bak hytta. Tåka lå ennå tett.
Jeg gikk inn oppe ved de andre hyttene og startet å gå i nedkant av toppen. Etter ca 30 minutt så jeg at Isi begynte å jobbe med nesen. Hun forsvant i tåka og kom tilbake etter en stund, med melding. Jeg hadde fremdeles litt vondt i låret og tok Isi i lina. Så fikk hun øve på å gå på påvisning i mitt tempo...

Isi forsvant i tåka:

Her kommer hun med melding.

Belønning, Isi fikk ferten av Jannicke på ca 350 m, veldig bra i det ulendte terrenget:
Etterpå la vi ut spor som skulle gåes fredag. Jeg la ut et til Isi og Jannicke la også ut et til Isi.

Fredag var det B øvelse. Aud hadde ansvaret for øvelsen. De fikk en praktisk case. To menn var savnet fra en telttur og ekvipasjene skulle først se om de fant teltleiren deres. Det gjorde de og fant sporet/sporene (de hadde skilt lag etter ei stund). Begge de "savnede" ble funnet :-))   Fint for B ekvipasjene å få øvd på praktiske oppgaver før A ukas arbeid.

Her er sporloggene deres og den ene figuranten sin logg:

Da alle var vel avgårde gikk vi andre ut for å trene litt.
Jeg tok det ukjente sporet etter Jannicke. Det var blitt 17 timer gammelt. Oppsøket var bra, hun undersøkte litt rundt sløyfa og fant utgangen. Så bar det avgårde oppover Nonsfjellet. Det gikk veldig bra oppover. Isi dro godt på og det var helt tydelig at hun var på spor. Så kom vi til et skar. Isi forsvant nedover en bratt bakke og startet sirkling. Jeg stod på toppen og så på. Hun sirklet og sirklet og fant tydeligvis ikke noe videre spor der.
Til slutt ropte jeg på henne og ba henne søke der oppe jeg stod. Hun tok en sirkel og plutselig forsvant hun over en liten bakkehaug. For å dobbelsjekke om det var spor, ropte jeg på henne. Hun kom, fikk en godbit og løp opp igjen samme sted = spor!!!  Det viste seg at Jannicke hadde gått ned skaret der Isi var først, så hadde hun snudd og gått tilbake i egne spor og opp og til venstre. Så det at Isi fulgte sporet ned skaret var helt korrekt. Er også fornøyd med at hun sirkler (viser at hun ikke har spor) når sporet faktisk ikke går videre. Er glad hun ikke bare fortsetter rett fram i håp om å finne det igjen.... det er utrolig vanskelig å lese hunder som gjør det.

Resten av sporet gikk veldig bra. Hun fant 3 av 4 gjenstander og slutten. Sporet var ca 7-800 m.

Her er sporloggen:

Her er Isi igang opp Nonsfjellet:
 Belønning:

Det var varmt... deilig med et bad etter vel utført spor:

Etter en pause gikk jeg for å ta sporet jeg la ut selv dagen før. Det var på nesten 1 km og hadde nå ligget i 20 timer. Det gikk veldig bra. Merket ikke så stor forskjell på det 17 timer gamle og dette. Mot slutten fikk hun overvær av slutten og løp et stykke nedover. Hun mistet det og kom tilbake igjen. Tok opp sporet og da vi kom litt nærmere fikk hun igjen overvær og jeg lot henne gå og finne slutten. Vinden var snudd så det var ikke rart hun fikk ferten av den. Jeg stresser ikke med å "tvinge" henne til å ta sporet når hun har funnet "den savnede" (boksen med godbiter....).

Litt senere på dagen trente vi overvær. Jannicke og Aud la seg ut. Jeg håpet at Isi skulle få ferten av Jannicke når hun var utpå en odde på ene siden av Merstadvatnet. Hun fikk noen småglimt og heiv seg i vannet og svømte litt ut. Det var vekslende vind så ferten forsvant. Hun hoppet i vannet flere ganger og jeg prøvde å dirigere henne til å svømme lengre ut. Jeg har ikke trent på dirigering/rundering i vann... så det gikk heller dårlig.
Vi gikk så nærmere og Isi måtte faktisk forbi figuranten og ut langs vannet på andre siden før hun fikk fert, så vinden hadde snudd endel ift når jeg planla opplegget.
Så gikk vi videre for å finne Aud. Hun lå bak et lite vann og jeg lurte på om Isi ville svømme over det da hun fikk ferten. Men det var for nærme å løpe rundt så hun valgte det. Da løp hun ut av fertsonen og kom ned i en dump under figuranten. Her mista hun ferten og måtte jobbe skikkelig for å lokalisere Aud igjen på andre siden. Artig å stå og se på når hun jobbet.

Her har hun meldt på Aud og er på vei tilbake:
Fotograf: Aud

Snart borte hos oss igjen:
Foto Aud

Fortsettelse følger + mer bilder kommer også etterhvert!