mandag 6. juni 2011

Tjørnsamling, de to siste dagene

Fortsettelse fra forrige innlegg.

Det flotte været fortsatte både lørdag og søndag :-))  Det er bare fantastisk herlig her oppe når sola skinner!

Lørdag var det øvelse for A ekvipasjene. Trond hadde fått frie tøyler og hadde laget en artig øvelse til oss. Øvelsen foregikk på Store Skykula, på ca 900 m.o.h. Vi får låne nøkkelen til bommen av grunneieren, og får dermed tilgang på store og flotte treningsområder oppe i høyden. Vi var 5 hundeførere og det var med hele 10 figuranter.

Her gjør jeg meg klar:
Foto Aud.

Noen var "gått seg bort" alene og andre i grupper, både med og uten hunder. Casen var at en mann, Trond Eriksen, var savnet. Familien hans hadde dratt opp på fjellet for å lete etter ham og var blitt overasket av tåke, så de var også savnet.
Trond hadde fått med medlemmer av egen familie samt to røde kors gutter, som figuranter. Tusen takk for hjelpen - veldig kjekt med ukjente figuranter, både voksne, barn, ungdommer med/uten hunder.

Her får vi litt info:

Øvelsen skulle være realistisk fortalte Trond, fra A til Å, så jeg tok med både jervenduk, førstehjelpsutstyr, kakao og sjokolade...
Vi fikk utdelt teiger og etter noen timers søk fant Isi to 14 åringer i en sprekk i nærheten av radaranlegget.
De var glade for å bli funnet, var ikke skadet og jeg fulgte dem til veien der de ble hentet, og de fikk sjokolade.... noe jeg tror de var godt fornøyd med. Andre funn var "skadet" så noen ble behandlet. Men det er her vi helt klart kan bli bedre, samt å huske på sist sett punkt (masta).... Det var mye info og mange savnede å holde "rede" på, så det var nok derfor dette "glapp" i ko denne gangen. men alle biler ble tatt oppsøk fra og noen HF gjorde da funn på spor.


Gro Elin var i ko og gjorde en flott jobb der:

Her har Bjørn funnet og forbundet den siste av "de savnede" :


 En kjekk øvelse Trond, tusen takk  :-))

Tilbake ved hytta var det debrief. Paul (som var "lensmann" for dagen), ledet an:
 

Vi la senere ut spor som skulle ligge til søndag. Kjetil la ut et til Isi og meg og jeg la ut et til Bjørn og Krimp. Senere på kvelden hadde vi grilling på terrassen i deilig sommervær:

Isi slapper godt av i sola:

Søndag var nok en flott dag. Sola skinte og det var enda varmere enn lørdagen. Etter frokost gikk jeg sporet som Kjetil la ut lørdag ettermiddag. Det var blitt ca 17 timer nå. Oppsøket gikk flott og hun gikk i godt tempo. Kjetil hadde "advart" meg om at han nesten hadde vært borte ved ei hytte med folk på, så jeg forventet at det kunne bli vanskelig der. Da vi kom til en haug så vi ned på hytta, men jeg innbilte meg at sporet gikk rett forbi hytta. Isi jobbet og sirklet på og nedenfor haugen. Etter ca 5 minutt fant hun sporet igjen, litt lengre bak og opp mot høyre. Og etter kun 50 m fant hun slutten. Det var bra timing etter at hun hadde jobbet så lenge med å finne det igjen. Jeg står bare stille når hun jobber, derfor ser sporloggen min flott ut ;-))
Kjetil hadde ikke vært så nærme hytta som jeg trodde og han hadde gått tilbake i egne spor før han dreide oppover. Men flinke Isi fant ut av det til slutt. Hun gir seg ikke før hun har funnet sporet igjen :-))

Sporloggen:

En flott langhelg nærmet seg slutten. Håper alle er fornøyde med treningen og øvelsene, og ikke minst er det sosiale viktig!!!

Flere bilder fra samlingen  her.

Og vi avsluttet søndagen med et besøk hos veterinær Marit Brevik i Vikeså. Hun har etterutdannet seg til kirpraktor for hund/dyr.
Jeg hadde ikke mistanke om at noe var galt, men ville bare sjekke Isi, samt at det er bedre å forebygge enn å reparere. Hun begynner jo å bli noen år. Hun var snill på benken og nøt knaingen, men da hun måtte legges ned på siden, det likte hun ikke akkuratt.... Men ned kom hun og da hun bare slappet av gikk det fint, hun sovnet nesten, glippet skikkelig med øynene.
Hun var i fin form, litt stiv i nakken så jeg burde komme igjen en gang om en uke eller to. Fikk også tips om massering av skulder ol, samt stretching etter hard aktivitet. Marit kan holde kurs i stretching/massasje der vi har med hundene og lærer å gjøre dette selv - så gi beskjed til Krissi (el meg) hvis du vil være med. 
Her er litt info om kiropraktikk på hunder.

Ingen kommentarer: