søndag 12. juni 2011

Overværsmomenter på Tjørn

På lørdag var vi igjen oppe på fjellet ved Tjørn/Lauperak. Det var overværstrening som stod på programmet for min del i dag. Jeg ville se om Isi svømte over vannet, hvis trekken var slik at hun fikk ferten av figuranten på andre siden av vatnet.
Krissi og jeg slo oss sammen, hun ville også trene på ulike momenter ift overvær/melding på ulike "ting".

Så det ble mange små økter på oss, med bla svømming til figurant, melding på figurant inni telt/gapahuk, melding på figurant inni røret som går under veien og et nytt søk over vannet til slutt.


Vi startet med en figurant over vannet. Krissi gikk for å gjemme seg og jeg og Isi startet da hun var på plass. Det var litt ustabil vind og litt lite vind til tider. Men da Krissi la seg ned så var vinden gunstig ift at Isi skulle få ferten av henne over vatnet.Da vi kom over bakkekammen ned mot vatnet fikk Isi litt fert allerede der og løp nedover mot vannet.

Men der nede var det helt stille, det kom litt trekk over vannet innimellom og på et av disse små "glimta" av fert, heiv hun seg i vannet og svømte over.

Yes!  tenkte jeg og studerer Isi som løper på andre siden. Hun leiter men vinden har SNUDD!!!!!   Kjempedumt.... hun er ikke langt fra figuranten nå men pga vinden får hun ikke ferten av henne mer og til slutt løper hun rundt vannet og tilbake til meg.
 Vi prøver igjen. Isi får igjen ferten av henne og svømmer over for andre gang, jeg ber Krissi lage lyd, men tror ikke hun hører for hun svømmer i rett linje over. Men der oppe på land er vinden nå mer gustig og hun får etter kort tid ferten av Krissi. Fin melding og hun løper hele veien rundt vannet med den. Påviser også rundt vannet så hun opplever nok den veien som enklest nå når hun vet hvor figuranten er.

Film av tilbaketuren etter svømming og melding:
Etterpå var Isi med meg som figurant for Snuppa, ved vannet. Jeg staller opp Isi et stkykke fra meg, men Snuppa finner faktisk Isi før hun finner meg... Det gikk fint det. De snuste på hverandre og da Snuppa snur seg for å titte etter Krissi, ser hun meg og kommer bort og melder.

Her har Snuppa funnet Isi:

Neste økt blir Krissi plassert inni et av de store røra som går under veien. Vi går ned til steinura/elva og beveger oss oppover mot røret. Isi får ferten av henne og bruker litt tid på å finne henne. Artig å se på. Hun løper først inn i feil rør, for her er to rør rett ved siden av hverandre. Hun kommer ut og forsetter å leite. Hun løper på oppsiden av åpningen flere ganger, tydelig at ferten går litt "ommanidom" rett rundt åpningen. Så finner hun rett åpning og går inni. Hun melder på synet av Krissi, noen meter fra henne og kommer til meg med meldingen. Så skal hun på påvisning - hahaha... hun bommer igjen på hullet og tar inn i feil hull... snur og kommer ut og ser helt forundret ut... så finner hun rett hull og løper inn til Krissi som gir henne godbiter.

Isi på vei mot Krissi og belønning:

Her har Snuppa funnet meg i røret:

Så er vi litt figurant for Paul og Otto før vi tar lunsj. Nå er sola kommet helt fram og de mørke skyene som ser litt "skumle" ut, forsvinner etterhvert helt og SOLA steiker, det blir varmt...

Etter lunsj tar Krissi med seg gapahuken min og slår den opp litt oppi heia. Jeg og Isi starter og etter kun kort tid får hun ferten av henne og løper oppover skråningen mot haugen der Krissi har "slått leir". Krissi titter litt på henne gjennom nettingen øverst og hun ser etter en inngang/figurant et lite øyeblikk, før hun melder og kommer tilbake til meg. Så blir det "julekveld" hos Krissi igjen :-))

Her har Isi fått ferten av gapahuken og Krissi:


Til slutt tar vi en økt til ved vannet. Det er nå skikkelig varmt så søk ved vannet passer nok Isi bra!
Vi tok ikke ned gapahuken, brukte den som oppstallingssted for hundene slik at vi ikke trengte å gå helt til bilene mellom hver runde.

"Leirplassen" vår:

Isi og jeg venter på at Snuppa skal finne oss inni gapahuken:

Her er Snuppa utenfor gapahuken:

Vi stallet opp hundene ved gapahuken:

 

Nede ved vannet er vinden fremdeles litt ustabil og ikke så sterk, men Krissi finner seg en plass på langsiden av vannet. Jeg tror Isi ville ha løpt rundt hvis hun lå på kortsiden. Igjen får hun ferten litt oppi bakken, og da vi kommer ned til vannet er det nesten stille. Typisk!  Men jeg står bare stille litt. Isi er veldig oppmerksom for hun kjente litt fert oppi bakken. Hun hopper opp på noen steiner og snuser i lufta. Plutselig ser jeg at vannet kruser seg, litt vind er på vei...  Isi reagerer momentant, halen går og hun hopper i vannet. Svømmer helt over og denne gangen finner hun Krissi med en gang. Hun får gå rett i lek denne gangen, for å belønne direkte svømmeturen og det selvstendige søket på andre siden.

På filmer her ser man helt tydelig når Isi får ferten av Krissi:

1 kommentar:

Liv Vihovde sa...

Høres ut som en kjempekjekk treningsøkt!! Stilig film av Isi som får ferten av Krissi:)